فهرست مطالب

سیاست پژوهی ایرانی - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 18، زمستان 1397)

نشریه سیاست پژوهی ایرانی
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 18، زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین بابایی، علیرضا گلشنی*، مسعود جعفری نژاد صفحات 1-18
    هدف پژوهش حاضر بررسی بنیان‏ها و پایه های خط‏مشی سیاست خارجی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و یافته ها نشان داد، معرفت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شناسی، هستی‏شناسی، انسان‏شناسی و روش شناسی امام خمینی به عنوان یک پارادایم فکری، پایه و بنیان خط‏مشی ایشان در سیاست خارجی است. همچنین شناخت و رویکرد عرفانی ایشان به مثابه یک مبنای کلیدی به مشی او در سیاست خارجی جهت می‏دهد. علاوه بر این، خط‏مشی سیاسی امام خمینی از ویژگی های والای شخصیتی ایشان نیز تاثیر پذیرفته است.
    کلیدواژگان: امام‏ خمینی‏، خط‏مشی سیاسی، سیاست خارجی، اندیشه سیاسی
  • رشید رکابیان * صفحات 19-38
    هدف پژوهش حاضر بررسی بایدها و نبایدهای ترمیدور نظام جمهوری اسلامی ایران به نظام پارلمانی است. این پژوهش با بررسی معایب و محاسن نظام های پارلمانی و ریاستی با روش توصیفی - تحلیلی نشان داد ترمیدور به سمت نظام پارلمانی یک ضرورت است.چراکه درمواردی تنش میان رئیس مقام اجرائی و مقام معظم رهبری در این دو دهه بسیار زیاد بوده است، اما با توجه به محاسن نظام پارلمانی این تنش از بین می رود. همچنین جمهوریت حفظ می شود، قدرت متمرکز نمی شود و نتیجه انتخابات را به سمتی سوق می دهد که به تقویت مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی و گسترش فرهنگ اخلاقی در جامعه یاری برساند. از طرف دیگر اتحاد نیروهای انقلاب بیشتر می شود، و هزینه های انتخابات و بداخلاقی سیاسی کمتر خواهد بود. بر این اساس نظام پارلمانی می تواند مطلوب باشد.
    کلیدواژگان: نظام پارلمانی، نظام ریاستی، نظام سیاسی، ایران
  • سیدکاظم سیدباقری * صفحات 39-62
    هدف پژوهش حاضر فهم جامع و نگرش فراگیر اندیشه سیاسی اسلام از آزادی سیاسی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج نشان داد، در اندیشه سیاسی اسلام و منطق الهی، همه ساحت های درونی و بیرونی آزادی سیاسی در نظر گرفته می شود و تاکید شده است که اگر انسان از درون، گرفتار بندهای نفسانی باشد، تجربه آزادی سیاسی را به طور کامل نخواهد داشت و امکان دارد که در دام ثروت و قدرت گرفتار شده و با افسون آن دو، از آن ارمغان الهی چشم پوشد و در خدمت طاغوت ها درآمده و برای اسارت دیگران نیز فرمان بری کند. اگر در جامعه ای عدالت، حکم فرما شود، در آن آزادی نیز وجود خواهد داشت، در همه عدالت ها، آزادی هست، اما در همه آزادی ها، عدالت نیست.
    کلیدواژگان: آزادی سیاسی، اندیشه اسلامی، آزادی، عدالت
  • خدیجه محمدپورمرزبالی*، فرزاد حسینی صفحات 63-85
    هدف پژوهش حاضر طرح طبقه بندی های اندیشه های سیاسی جهان اسلام براساس میزان سهم و جایگاه «دین» در «دولت مدرن» به عنوان مبدایی برای تقسیم بندی اندیشه های جدید در جهان اسلام، و با تکیه بر سه شاخص نسبت شریعت و قانون در دولت، اعتبارسنجی معرفت سیاسی و میراث گرایی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که «دین حداقلی انگاران» نقشی اقلی را برای دین و سنت های دینی در عرصه دولت قائلند و دین و دولت مدرن را مانع الجمع می پندارند و در مدیریت امور این جهانی اولویت را به نهاد دولت می دهند، «دین حداکثری انگاران» سهمی بسیط برای دین و سنن الهی در عرصه دولت قائلند، و قائل به گسست این جهان و جهان دیگر نیستند تا مدیریت آن دو را به دو نهاد جداگانه واگذار کنند.
    کلیدواژگان: اندیشه های سیاسی، جهان اسلام، دین، دولت مدرن، دین حداقلی، دین حداکثری
  • شهناز کریمی*، مهرداد نوابخش، مصطفی ازکیا صفحات 87-104
    هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی سوژگی زنان در شکل گیری گفتمان انقلاب اسلامی براساس نظریه گفتمان لاکلائو و موفه است. روش پژوهش کیفی - اکتشافی و روش نمونه گیری نیز برمبنای روش نمونه گیری نظری بود. نتایج نشان داد، زنان در حدوث گفتمان انقلاب اسلامی در جایگاه سوژه ای نقش آفرین و خلاق قرار گرفته و شیوه های متعددی را برای مبارزه به کار می گرفتند. در شرایط سوژگی همبستگی بالایی بین زنان با افکار و اندیشه، و ریشه های اجتماعی متفاوت شکل گرفته بود. زنان در این شرایط از وضعیت موجود و ارزش های حاکم بر آن دوری جستند و به دنبال استقرار فضایی آرمانی در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی بودند. بخشی از سوژه شدن زنان در مبارزات انقلابی به جو انقلابی جامعه مربوط است. از چشمگیرترین شیوه های کنشگری زنان در برقراری گفتمان جدید، گسترش استفاده از حجاب در میان زنان بود. هویت جدید برای زنان هویتی کاملا متفاوت با قبل نبود، بلکه بازاندیشی و بازنگری در گفتمان سنتی و مدرن بود که براساس شاخص های جدید آن را عرضه کردند.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، زنان، سوژه سیاسی، هویت، لاکلائو و موفه
  • مسعود مطلبی*، عظیم ایزدی اودلو صفحات 105-124
    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه و کیفیت روابط و مناسبات صوفیان با نهاد سلطنت دوره های صفویه و قاجاریه است. نتایج این پژوهش که به شیوه توصیفی - تحلیلی انجام شد، حاکی از آن است که جریان تصوف در نیمه اول سلطنت صفویان و همچنین در دوره سلطنت محمدشاه قاجار از بیشترین قدرت سیاسی برخوردار بوده و یکی از پایه های قدرت را تشکیل می‎ دادند. صوفیان با تحکیم سلطنت و قدرت سیاسی صفویان، تصدی مقام های ممتازی را برعهده گرفتند و به یکی از مهم ترین ارکان قدرت تبدیل شدند و قدرت شان همواره رو به تزاید بود. اما با افزایش حرص وآز و توطئه چینی قزلباش ها پادشاهان بعدی صفویه به دنبال سرکوب جنبش صوفیان قزلباش برآمدند و از نیمه دوم حاکمیت این سلسله اندک اندک جایگاه سابق خود را از دست دادند. با اعمال سیاست سرکوب صوفیان از سوی دستگاه سلطنت، بسیاری دست به مهاجرت زدند. با استقرار زندیه در ایران و به دست گرفتن حکومت توسط ایشان، اهل تصوف بار دیگر به ایران بازگشتند و در شهرها ومناطق گوناگون ایران سکونت گزیدند. مهم ترین فرقه آنها در این دوره، فرقه دراویش نعمت اللهی بود که در دوره محمدشاه قاجار نفوذ قابل توجهی در ارکان گوناگون کشور به دست آوردند و دوباره در صحنه سیاسی ایران قدرت شان رو به افزایش گذاشت و تصدی مقام های ممتاز سیاسی را برعهده گرفتند.
    کلیدواژگان: صوفیان، سلطنت، صفویه، قاجاریه، تصوف
  • امیرحسین مرادپوردهنوی*، علیرضا ناییج صفحات 125-145
    هدف پژوهش حاضر ریشه یابی عوامل ناکامی دولت اخوان المسلمین مصر در طول سال های فعالیت آن با تاکید بر زمینه های سیاسی- اجتماعی عدم موفقیت بیداری اسلامی است. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی انجام شد، نشان داد، زمینه های سیاسی- تاریخی نظیر میراث استعمار در مصر، وجود ساختار حکومت استبدادی، ارتش و نظامیان مصر؛ زمینه های فرهنگی - سیاسی نظیر ناهمگنی قومیتی و مذهبی جامعه و فرهنگ سیاسی در مصر و زمینه های سیاسی - اجتماعی نظیر ضعف مشارکت سیاسی، شخصی بودن قدرت سیاسی و اقتدار گرایی مبتنی بر هژمونی حزب حاکم از جمله زمینه های سقوط دولت محمد مرسی است.
    کلیدواژگان: کودتا، عبدالفتاح سیسی، محمد مرسی، اخوان المسلمین، مصر
|
  • Hossein Babaei, Ali Reza Golshani *, Massoud Jafarinezhad Pages 1-18
    The present research aims to investigate the basis for Imam Khomeiniʼs foreign political policy. A descriptive-analytical research method is used. The results show that Imam Khomeini’s epistemology, ontology, anthropology, and methodology presents a thought paradigm for his ruling in foreign policy. Moreover, his spiritual knowledge and approach are considered as a key to knowing his way in foreign policy. Additionally, Imam Khomeini’s political policy is related to his great charismatic features as well.
    Keywords: Imam Khomeini (Ayla), Political ruling, Foreign policy, Political Thought
  • Rashid Rekabian * Pages 19-38
    The purpose of present research is to investigate do's and don’ts in the Thermidor of the Islamic Republic of Iran comparing to parliament governance. Using a descriptive- analytic research method, the study aims to survey the disadvantages and advantages of parliament governance and dynasty. The results show that thermidor towards parliament dynasty is essential since the tension between the authoritative power and the supreme leader increasingly develops in the last two decades but considering to the parliament dynasty advantages, this kind of tension will end. Moreover, the republic nature will be preserved and also the power and election result will be skewed to the path that promotes the legitimacy and efficiency of the Islamic regime and develop a moral culture in the society. On the other hand, it leads to an increase in the alliance among revolutionary forces and a decrease in the cost of voting and political misbehavior. On this base, a parliament dynasty is considered desirable.
    Keywords: Parliament dynasty, Monarchy, Political dynasty, Iran
  • Seyed Kazem Seyed Bagheri * Pages 39-62
    The present research aims to reach a comprehensive understanding and total attitude to Islamic thought of political freedom. A descriptive-analytical research method is used. The results show that all internal and external realms of political freedom are considered in Islamic thought of politic and it emphasized that if a man is entangled by temptation, he will not experience political freedom fully and will be entangled by power and wealth. Being spelled by these two, he ignores this divine gift, serves for the tyrants, and obeys them as well. If there is justice in a society, freedom will be there as well. All justice leads to freedom but not all freedom leads to justice.
    Keywords: Political freedom, Islamic thought, Freedom, Justice
  • Khadijeh Mohammadpour Marzbali *, Farzad Hosseini Pages 63-85
    The present research aims to investigate the categorizations plan of political thoughts in the Islamic world based on the proportion and position of “religion” in “modern government” as a basis for classifying the new thoughts in the Islamic world. The categorizations include the ratio of Sharia to rule in the government, the validation of political wisdom and legacy integration. A descriptive-analytical research method is applied. The results show that “religious minimalists” consider the minimal role for religion and religious traditions for the government and take the modern religion and government as a barrier to aggregate and give the priority to the government to manage these world's affairs. “Religious maximalists” consider widely proportion for religion and divine traditions in the government and they don't separate current and second world that manage them by two distinct institutions.
    Keywords: Political thoughts, Islamic World, religion, modern Government, Minority religion, Majority religion
  • Shahnaz Karimi *, Mehrdad Navabakhsh, Mostafa Azkia Pages 87-104
    The present study aims to investigate how the women’s subjectivity in the formation of the Islamic revolution discourse based on Laclau and Mouffeʼs theory of discourse. A qualitative and heuristic research method is used. Sampling is based on the theoretical sampling method. The results show that women in the discourse of the Islamic revolution played a strategic and creative role and used various methods to fight. In the subjectivity position, a high degree of correlation is formed among women with different thoughts, attitudes, and social origins. In this situation, women avoid the present conditions and the values governing them and establish an ideal status under the discourse of Islamic revolution. Part of women's subjectivity in the revolutionary fight is related to the revolutionary status of society. One of the most noticeable examples of women active in establishing new discourse is correlated to the development of Hijab among women. The new identity for women not completely different from what was defined before but also it is rethinking and revising about the modern and traditional discourse that is presented based on the new indices.
    Keywords: Islamic revolution, Women, Political Subjectivity, Identity, Laclau, Mouffe
  • Masoud Motallebi *, Azeem Izadi Oudlo Pages 105-124
    The present research aims to investigate the position and quality of the Sufism relations with the dynasty in Safavid and Qajar period. Using the descriptive-analytical research method, the result show that mysticism in the first half of the Safavid realm and also in Mohammad Qajar’s realms have the most political power and they are considered one of the basis of power. Taking the key positions in authority, the Safavid established and promoted their political power and realm and became one of the most powerful forces while their power increasingly developed. However, when greediness and conspiracy of Kizilashes increased, the next kings of Safavid dynasty tried to suppress them and this dynasty lost its power by and by from the second half of Safavid governance. Having suppression the Safavid, most of them emigrated from Iran. Through establishing Zand dynasty in Iran and taking the power of the dynasty, Sufism (Tasawwuf) returned to Iran and resided in different cities and areas. The most critical tribe among them is Darvish Ne’matollāhī who gained very considerable influence in various parts of the country during Mohammad Shah’s period that their power increased again in political scenes and took high political status in Iran.
    Keywords: Sufis, Dynasty, Safavid, Qajar, Sufism (Tasawwuf)
  • Amir Hosein Moradpourdehnavi *, Alireza Naeij Pages 125-145
    The present research aims to investigate the factors influencing Akhavan-Al Muslimʼs failure in Egypt with an emphasis on political-social aspects in the failure of Islamic awakening. Having used the descriptive-analytical research method, the results show that the reasons for falling Morsiʼs governance include political-historical aspects like colonialism legacy in Egypt, structure of autocratic governance, military, and soldiery in Egypt; political-cultural aspects like tribal and religious discrepancies in community and political culture in Egypt, political-social aspects like weakness in political cooperation, personalization of political power, and hegemony-based authorities of the governance.
    Keywords: Coup d&#039, état, Abdul Fatah Sisi, Mohammad Morsi, Akhavan-Al Muslim, Egypt