آرشیو سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۴، شماره ۳۳۹۳
ماجرا
۱۳

یک روانشناس: مشاهده خشونت آسیب زا است

یک روانشناس بالینی گفت: مشاهده خشونت می تواند به اندازه خود آن آسیب زا باشد.

دکتر مسعود محمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مرکز استان تهران افزود: کودکی که نظاره گر خشونت میان والدین است با فردی آسیب دیده همانندسازی کرده و حس له شدن و تحقیر را در او احساس می کند.

وی اظهار داشت: معمولا در خشونت میان والدین، خشونت از مرد به زن است و از آنجا که بچه ها ارتباط بهتری با مادر دارند، از خشونت پدر به مادر آسیب می بینند و احساس قربانی بودن و عدم ارزشمندی را از مادر دریافت می کنند.

این روانشناس گفت: کودکانی که شاهد هر نوع خشونت در خانواده هستند، نیازهای هیجانی و رشدی آنها برآورده نمی شود.

محمدی ادامه داد: از نظر پژوهشی ثابت شده ناپختگی هیجانی، تاخیر در نشانه های رشدی همچون نشستن، کنترل ادرار و مدفوع، استفاده از زبان و غیره می تواند از نشانه های کودک مورد خشونت قرار گرفته باشد.

وی افزود: خشونت صرفا فیزیکی و جسمی نیست، بلکه تحقیر، سرزنش، مسخره کردن، توهین و اهانت هم نوعی آزار روانی و خشونت محسوب می شود.

این روانشناس بیان داشت: جدیدترین تحقیقات در حیطه خشونت خانگی نشان می دهد که در یک سوم خانواده ها حداقل یک نوع خشونت مشاهده می شود.

محمدی با اشاره به تاثیرات خشونت بر روی اطفال، گفت: برخی کودکانی که در خانواده ها مورد خشونت واقع شده اند به نوعی اختلال های رفتاری ازخود نشان داده و برخی دیگر حتی در سنین بزرگسالی اختلالی از خود بروز نمی دهند.

وی اظهار داشت: مکانیزمی که غالبا کودکان مورد خشونت واقع شده از آن استفاده می کنند، مکانیزم برون ریزی و جابجایی است.

این روانشناس افزود: به همین دلیل است که در اغلب کودکان مورد خشونت واقع شده، پرخاشگری نسبت به هم سن و سال ها و خواهر و برادر دیده می شود.

محمدی درخصوص درمان کودکان مورد خشونت واقع شده، گفت: درمان این کودکان مشکل است زیرا آنان قدرت پردازش شناختی ندارند و نمی توانند تجربه آسیب زای خود را پردازش کنند.