آرشیو سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۳۴۰۷
ایران زمین
۲۰

روند کند نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور

تبریز - خبرنگار «ایران»: روند نوسازی ناوگان حمل ونقل کشور از سرعت مطلوب برخوردار نیست.

«امید صادقیان» دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی شمالغرب کشور با اشاره به اظهارات مدیرکل حمل ونقل پایانه های آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه «الگوی نوسازی ناوگان حمل و نقل ایران، کشور ترکیه است،گفت: در عرض 3 سال همه ناوگان خود را نوسازی کردند اما ما با گذشت بیش از 6 سال هنوز در نیمه راه هستیم.»

به گفته وی دولت ترکیه با اتخاذ سیاستهای مناسب در مدت یاد شده همه نیم میلیون دستگاه خودروی موجود در سیستم ناوگان حمل ونقل خود را تعویض کرد آن هم به صورت اقساط بلندمدت با کمترین سود بانکی اما ایران با گذشت حدود 6 سال موفق به نوسازی همه 200هزار دستگاه کامیون موجود در سیستم حمل ونقل خود نشده است. یادآور می شود هم اکنون متوسط سن ناوگان حمل ونقل ترکیه به 5 سال کاهش یافته این در حالی است که بیش از 70 درصد ناوگان حمل ونقل کشور بالای 20 سال عمر دارند.

امید صادقیان می افزاید: قیمتهای بسیار گزاف کامیونها و تریلرها در کشور از یکسو و دریافت سودهای بانکی بسیار بالا از سوی دیگر عملا امکان نوسازی گسترده ناوگان حمل و نقل را از رانندگان گرفته است.

وی به نحوه نامناسب واگذاری خودروهای مذکور نیز اشاره کرده و می گوید: در اغلب کشورهای توسعه یافته، خودروهای سنگین به خود رانندگان واگذار نمی شود بلکه این شرکتهای حمل و نقل هستند که برای خرید کامیون و تریلر تسهیلات دریافت می کنند.

به گفته او با اجرای این سیاست، شرکتهای حمل و نقل به دلیل در اختیار داشتن سهم عمده ای از ناوگان خودروهای سنگین امکان برنامه ریزی و انعقاد قراردادهای بین المللی کلان برای آنها وجود دارد اما هم اکنون با وضعیت راننده سالاری حاکم، امکان برنامه ریزی و تنظیم برنامه برای کالاهای بالای یکصدتن وجود ندارد.

خاطرنشان می شود وجود مشکلات عدیده در وضعیت حمل و نقل و ترانزیت کشور، سهم این صنعت سودآور را در درآمد ناخالص ملی به کمتر از 10درصد رسانده است.