آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۸۱
اخبار ورزشی
۱۳

همایش یک روزه بزرگداشت آخوند ملاعلی بهبهانی برگزار شد

همایش یک روزه بزرگداشت «علی بن قطب الدین بهبهانی» معروف به «آخوند ملاعلی بهبهانی»- صاحب تفسیر بی نقطه قرآن- در تالار ارشاد بهبهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، در این همایش که با قرائت پیام آیت الله جوادی آملی توسط حجت الاسلام والمسلمین فلسفی (امام جمعه بهبهان) آغاز شد، از آخوند ملاعلی بهبهانی و دیگر عالمان و مراجع تقلید بزرگ بهبهان همچون «سیدعلی بهبهانی»، استاد «وحید بهبهانی»، مجاهد مشروطه «عبدالله بهبهانی» و کلیه عالمان بزرگ 100 سال اخیر چون نظام الشریعه، «میرعبدالله بهبهانی» و... تجلیل شد.

«علی بن قطب الدین بهبهانی» (آخوند ملاعلی) صاحب تفسیر بی نقطه و عالمی است که آوازه تقوا و دانش شگفتی ساز وی بر خواص اهل علم و در زادگاهش (بهبهان) پوشیده نیست. او که با وحید بهبهانی، معاصر و از شاگردان وی بوده، از فقیهان و ادیبان بزرگی است که نامش در زمره مشتاقان فقاهت و محبان دیانت آمده است.

آخوند ملاعلی دو دوره تفسیر قرآن دارد؛ یکی نظیر تفسیر انصافی البته گسترده تر و مبسوط تر از آن، بدین ترتیب که جلد اول آن از اول قرآن تا آخر سوره توبه است (در شهر کربلا این مجلد را در کتابخانه «سیدمحمدرضا ابن سید محمد بهبهانی» دیده اند) و دو جلد دیگر آن که تا آخر قرآن هستند، در کتابخانه شیخ «محمد سماوی» در نجف اشرف نگهداری می شوند.

تفسیر دوم همان تفسیر سه جلدی بی نقطه مشهور است. جلد اول از اول قرآن تا سوره یونس، جلد دوم از سوره یونس تا سوره عنکبوت و جلد سوم از سوره عنکبوت تا سوره ناس است. این دوره از تفسیر در کتابخانه شیخ محمد سماوی موجود است.

در حال حاضر سه نسخه از تفسیر بی نقطه قرآن کریم موجود است که یک نسخه آن در بهبهان و دو نسخه دیگر در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود.

سنگ قبر مطهر مرحوم آخوند که به دوران قاجار متعلق بوده، هنوز هم وجود دارد، اما تا حدود زیادی فرسوده شده است و نوشته های آن قابل خواندن نیست.