آرشیو سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۳۴۳۹
ایران زمین
۲۰

مخالفت با ساخت موزه روستایی در جنگل های گیلان

رشت، خبرنگار «ایران»: احداث موزه روستایی داخل جنگل های منطقه سراوان رشت خلاف قانون است.

«حمید نصری» مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان با بیان این مطلب گفت: احداث این موزه از ابتدا بدون هماهنگی بامنابع طبیعی گیلان انجام شد زیرا احداث آن در بدو امر در حد نمادین بود و مقرر شده بود برای یافتن مکان مناسب و توسعه آن مجوز قانونی از این سازمان دریافت کنند که متاسفانه اقدامی صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه احداث این موزه می تواند در مکان دیگری که جنگل تخریب نشود، صورت گیرد تصریح کرد: در حال حاضر احداث این موزه روستایی تعطیل شده زیرا در طرح تهیه شده برای جنگل های این منطقه موزه روستایی پیش بینی نشده و قانونمند نیست. همچنین، سرپرست دفتر موزه میراث روستایی گیلان در این مورد معتقد است، پروژه موزه میراث روستایی طبق اسناد و مدارک موجود با مجوز استاندار وقت گیلان و با اطلاع مدیرکل منابع طبیعی آغاز به کار کرده است.

«کیانوش لیاقت ورز» اظهار داشت: این موزه اولین موزه از این نوع در خاورمیانه است که با الهام گرفتن از زندگی مسالمت آمیز با طبیعت زیر نظر یونسکو و با همکاری دانشگاه اکسان پرو وانس فرانسه و وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه ساخته شده است.

وی افزود: مطالعات این پروژه از سال 81 آغاز شده و اولین کارگاه این پروژه در اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور برخی مسؤولان وقت راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه ما قصد تخریب منابع طبیعی را نداریم، گفت: به منظور گسترش فرهنگ درخت و درختکاری و افزایش سطح منابع طبیعی در هفته درختکاری سال گذشته با استفاده از 1500 نهال بومی در سطح مناطق خالی درختکاری کردیم. لیاقت ورز خاطرنشان ساخت: تاکنون بالغ بر 3 میلیارد ریال برای فاز اول این موزه هزینه شده است.