|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد85/2/13: زندگي ، خواهر من است
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4274
شنبه 15 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1103 13/2/85 > صفحه 7 (پرونده روز) > متن
 
 


زندگي ، خواهر من است




    سرتاسر تابستان 1913 در ملكي برجامانده از قرن هجدهم در مالودي پاسترناك يكسره دل به شعر سپرد. او مجلدي از اشعار فيودور تيوتچف را با خود به آنجا برده بود و براي نخستين بار در زندگي دست به سرودن شعر زد، «نه همين يك بار، بلكه پيوسته و در اغلب اوقات مثل آدمي كه نقاشي مي كند يا آهنگ مي سازد». حاصل اين تابستان نخستين مجموعه شعر او، «توامان در ابرها» بود كه در 1914 به چاپ رسيد. دو شعر اين مجموعه در توصيف تجربه او در اروپاي غربي بود. «ونيز» و «ايستگاه قطار» نيكالاي آيسيف شاعر، پاسترناك را «شاعر تغزلي اصيل در شعر جديد روسيه » و شعر او را وارث ارجمند «ناوگان » عظيم سمبوليست هاي روس اعلام كرد. پاسترناك بعدها مي گفت كه عنوان دفتر شعرش از آنجا كه يادآور «ابتكارات كيهانشناختي رايج در عنوان كتابهاي سمبوليست ها» بوده افشاگر نوعي «خودنمايي كاملا ابلهانه » بوده است . از 1914 تا اوايل 1916 پاسترناك با موفقيت از شاعر فوتوريست ، ماياكوفسكي توليد كرد، برخي از اين اشعار در مجموعه «بر فراز حصارها» (1917) به چاپ رسيد. در اوايل يا اواسط 1916 اين دوره تقليد به سرآمد و پاسترناك به ذوق آزمايي در شعر بلند روايي روي آورد.
    تمها و وارياسيون ها
    در 1923 پاسترناك دفتري از شعرهاي خود، «تمها و وارياسيونها» را از سفر برلين به ارمغان آورد. اين دفتر كه در 1916 سروده شده بود در دوره اقامت او در آن شهر با جلد بنفش رنگ چاپ و منتشر شده بود. اين مجموعه مركب از شش «چرخه » شعر است كه شگفت ترين آنها «تمها و وارياسيونها» است كه به مضمون وحدت ميان نيروهاي خلاق هنري و عناصري آرام طبيعت تاكيد دارد و نشان مي دهد كه يك قطعه شعر تا چه حد مي تواند در ساختار و تمهيدات از موسيقي تاثير پذيرد، «بيماري » كه شاعر (مرد بيمار) را با انقلاب پيوند مي دهد به صورت پديده هاي طبيعي تشخا مي يابد و «گسستن » كه يادآور آخرين مشاجره شاعر با معشوقه است . اين شعري است كه به سبب تنش هاي عاطفي و آهنگ پرتوانش ستايش بي حد انواع منتقدان ، از جمله آيسيف ، دميتري اسوتياپولك ، ميرسكي و تسوتايوا را برانگيخت . «تمها و وارياسيونها» شهرت شاعري پاسترناك را كه با «خواهر من ، زندگي » آغاز شده بود تثبيت كرد. اسوتيا پولك بر اين عقيده بود كه تمها و وارياسيونها «هرچند در همه جا هم سطح با خواهر من ، زندگي نيست »، با اين همه گاهي «حتي به چيزهاي فراتر از آن » دست مي يابد. تسوتايوا اين دستاوردهاي شگفت را نشانه آن مي دانست كه پاسترناك ديگر مي بايست به «كاري كارستان » دست بزند.
    خواهر من ، زندگي
    خواهر من ، زندگي كه در 1917 و 1918 سروده شد نگاه پاسترناك را به رويدادهاي انقلاب ، خاصه «تابستان عجيب 1917»، در فاصله ميان دو رويداد انقلابي فوريه و اكتبر، نشان مي دهد. «همراه مردم ، جاده ها، درختان و اختران گردهم آمدند و خطابه هايي شيوا خواندند» اين تلاش صادقانه او بود براي درك آشوب سياسي آن دوران ، هرچند كه شيوه خا او در اين دفتر با گونه يي آ، گاهي جهاني آميخته بود. بنابراين پاسترناك نمي خواهد با نوشتن چيزي در سطح وقايعنامه ها رويدادهاي 1917 را زنده كند. او اين رويدادها را در شعري بيان مي كند كه بسيار صميمانه و لطيف است . پاسترناك چنان با تجربيات خود در آميخت كه مي توانست رويدادهاي بيروني را آنچنان كه احساس مي كرد بيان كند، او مشتاق آن بود كه معناي اين رويدادها را در چارچوب ديالكتيك خود گردآورد و بدين سان رنگي از عواطف تغزلي خود بر آنها بزند. از اين ديدگاه اهميت رويدادهاي تاريخي كم و بيش تا حد رويدادهاي طبيعي پايين مي آيد. همانگونه كه منتقد مشهور، سرموريس باورا، در «باريس پاسترناك 19171923» مي گويد، «اين دقيقا همان اهميتي است كه پاسترناك براي آن رويدادها قايل بود. آن رويدادها رويدادهاي طبيعي هستند و بنابراين
    سراسر شكوه و رمز و رازند. آنها نمود خا نيروهايي هستند كه مي توانيم در طبيعت مادي مشاهده كنيم ». «خواهر من ، زندگي » جايگاه پاسترناك را در مقام استاد شعر معاصر استوار كرد. ايمان و اعتقادي كه او در اين شعرها نثار زندگي و عشق مي كند در سالهاي بعد ديگرگونه نشد. اين كتاب با استقبال پرشور جوانان فرهيخته شعر دوست روبرو شد. ناديژدا ماندلشتام آن را «كتاب دانش جهان و شكرگزاري و شادماني » مي دانست . تسوتايوا مي گفت كه مطالعه اين كتاب ايامي مبارك در دوران اقامت او در برلين بوده است و «ده روزي كه با اين كتاب گذرانده گويي بر اوج موجها گذشته است .»
    اوسيپ ماندلشتام اين شعرها را مجموعه يي شگفت انگيز از تمرينات تنفسي مي ديد كه در آن هر بار دستگاه نيرومند تنفس به گونه يي متفاوت تنظيم مي گردد. او همچنين اعلام كرد كه بعد از كانستانتين باتيو شكوف ، شاعر رمانتيك ، هيچ شاعري به اين «هماهنگي تازه و پخته در شعر روسيه » دست نيافته است . او پاسترناك را «بنيانگذار شيوه جديد و نظام جديد شعر روس » مي دانست و به همين دليل بزرگش مي داشت . با اين دستاوردها بود كه پاسترناك به گفته منتقد مهاجر، اسوتياپولك ، رفته رفته استادي كامل و سرمشق گذار شد و كمتر شاعري از تاثير او بركنار ماند.»
    
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1103 به تاريخ 13/2/85، صفحه 7 (پرونده روز)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 809 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه دامپزشكي ايران
متن مطالب شماره 61، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است