آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۶۱
ایران زمین
۲۰

20 میلیون گردشگر، جنگل های شمال را در معرض آسیب قرار داده اند

بوستانهای جنگلی شمال به دلیل نداشتن امکانات لازم ظرفیت پذیرش بازدیدکنندگان را که برآورد سالانه آن 20 میلیون نفر است را ندارند.

شماری از کارشناسان و مسؤولان سازمان جنگلها و ومراتع معتقدند، استانداردها در بوستانهای جنگلی شمال به طور کامل اجرا نمی شود و این بوستانها به ویژه در فصل تابستان پاسخگوی انبوه گردشگران و مسافران نیستند. «محمدعلی هدایتی» سرپرست دفتر جنگل کاری و پارک های سازمان جنگلها و مراتع کشور با تایید کمبودها در بوستانهای جنگلی شمال گفت: بودجه سال جاری این دفتر در حدود 55میلیاردریال است درحالی که نیاز ما سه تا چهار برابر این مقدار است. وی با بیان اینکه بوستانهای جنگلی شمال اختصاص به ساکنان شمال ندارد و ملی است، افزود: بودجه این بوستانها باید متناسب باشد.

بنابراعلام سازمان جنگلها و مراتع در زمان حاضر مدیریت بیش از نیمی از بوستانهای جنگلهای شمال در دست بخش غیردولتی است و آنها براساس «کتابچه طرح» در این بوستانها نظارت و فعالیت دارند. وی تصریح کرد: برای بوستانهای جنگلی وسیع که ممکن است بخش خصوصی برای به دست گرفتن مدیریت آن استقبال نکند باید از شیوه مدیریت امتیازی نظیر واگذاری اخذ ورودیه و مدیریت فروشگاه ها و امثال آن استفاده کرد. وی یادآور شد: در تهیه طرح های جامع جنگلداری کارشناسان پارک داری باید حضور فعال داشته باشند و استعدادهای هر حوزه را شناسایی و در مناطق مناسب، بوستان احداث کنند.