آرشیو دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۷۲
اقتصادی
۲۱

تجدید نظر بانکهای خصوصی در نرخ سود سپرده

کندی روند سپرده گذاری، سبب تجدید نظر بانکهای خصوصی در نرخ سود سپرده ها شد.

به گزارش خبرنگار «ایران»، با کند شدن آهنگ رشد جذب سپرده ها در فروردین ماه سال جاری، بانکهای خصوصی پس از گذشت یک ماه، نرخ سود سپرده ها را مجددا افزایش دادند. بانکهای خصوصی در ابتدای سال جاری و پس از مصوبه شورای پول و اعتبار، اقدام به کاهش نرخ سود سپرده های خود کرده بودند.

این رویه که سپرده گذاران را به سمت برخی مؤسسات اعتباری سوق داده بود، به شکل قابل اعتنایی بر ورود سرمایه های جدید به بانکهای خصوصی تاثیر گذاشت. از این رو بار دیگر و از نیمه اول اردیبهشت ماه نرخ سود سپرده ها در بانکهای خصوصی کشور بین یک تا دو درصد افزایش یافت.

دبیر کانون بانکها و مؤسسات اعتباری غیر دولتی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به حداکثر نرخ سود سپرده ها در بانکهای خصوصی اظهار داشت: «در حال حاضر حداکثر نرخ سود سرمایه گذاری بلندمدت پنج ساله بانکهای خصوصی به 18‎/5 درصد می رسد. این نرخ برای حساب پشتیبان حسابهای قرض الحسنه 13 درصد است.»

مصطفی کریم حداکثر نرخ سود سپرده های کوتاه مدت عادی را 14 درصد و کوتاه مدت ویژه را 15 درصد اعلام کرد. به گفته وی، حداکثر نرخ سود سرمایه گذاری بلندمدت یک ساله بانکهای خصوصی نیز 16 درصد است.

دبیر کانون بانکها و مؤسسات اعتباری غیر دولتی در پاسخ به سؤالی در مورد نرخ سود تسهیلات بانکهای خصوصی گفت: «بخشنامه شورای پول و اعتبار در خصوص سود تسهیلات که ابتدای سال جاری ابلاغ شد، ناظر به «حداقل سود مورد انتظار» طرحهای متقاضی تسهیلات بانکهای خصوصی است که برای تمامی بخشهای اقتصادی در سطح 3 درصد بالاتر از نرخ بانکهای دولتی تعیین شده است.» او اضافه کرد: «این مصوبه، ناظر به سقف سود تسهیلات بانکهای خصوصی نبوده است.»