آرشیو دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۵۸۶۳
بین الملل
۲۱

تظاهرات دانشجویان معترض به حضور آمریکا در کره جنوبی

دانشجویان معترض کره جنوبی با بی اعتنایی به درخواست دولت برای خودداری از تظاهرات خشونت آمیز بر ضد برنامه توسعه پایگاه های نظامی آمریکا در این کشور، دیروز با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری یونهاپ، تظاهرات اعتراض آمیز دیروز دانشجویان کره ای در منطقه پیونگ تک در 70 کیلومتری جنوب سئول، پایتخت کره جنوبی، دومین تظاهرات بزرگ در طی یک هفته گذشته است که به خشونت انجامید.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که دولت 18 هزار پلیس ضد شورش را در منطقه مستقر کرده و تمامی راه های منتهی به محل احداث پایگاه نظامی آمریکا را مسدود کرده بود.

در درگیری تظاهرکنندگان معترض با پلیس ضد شورش در هفته گذشته، دست کم 200 تظاهر کننده و نیروی پلیس زخمی و ده ها تن نیز بازداشت شدند. به رغم اعتراف نخست وزیر کره جنوبی به قصور دولت درباره اطلاع رسانی کافی به مردم و آمادگی دولت برای گفتگوی مستقیم با مردم و احزاب از یک سو و درخواست دولت برای پرهیز از تظاهرات خشونت آمیز از سوی دیگر، فعالان سیاسی هم چنان با توسل به اقدامات خشونت بار ضمن اعتراض به ادامه حضور و گسترش پایگاه های نظامی آمریکا در کره جنوبی به درگیری خود با پلیس ضد شورش این کشور ادامه می دهند.

حضور نظامیان آمریکایی در کره جنوبی و اقدامات خلاف آنان از جمله تجاوز به عنف مکرر، سبب جریحه دار شدن احساسات مردم این کشور شده و تلاش دولت برای فروکاستن احساسات ضد آمریکایی مردم موفقیت آمیز نبوده است.

براساس توافق رهبران آمریکا و کره جنوبی در سال 2004، قرار است پایگاه های نظامی آمریکا از جمله ستاد این پایگاه ها در مرکز سئول به مکان های دیگری منتقل شده و فضای در اختیار آنها نیز تا حدود سه برابر گسترش یابد.