آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۸۳
هنر
۱۴
فصل پنجم

الیواستون کودتای کوبا و حادثه 11 سپتامبر

الیور استون جدیدترین فیلمش را در ونزوئلا کلید می زند.

هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا با اعلام این خبر گفت: «این کارگردان صاحب سبک قصد دارد به زودی بر پایه کودتای سال 2002 در ونزوئلا فیلمی را جلوی دوربین ببرد. استون که در فیلمسازی دغدغه های سیاسی دارد، بهترین کسی به نظر می رسد که می تواند این حادثه را به تصویر بکشد.»

این در حالی است که بسیاری معتقدند دلیل این دعوت همسویی نگاه الیور استون و هوگو چاوز به آمریکاست. چاوز مدت هاست نگاه تندی به سیاست های آمریکا دارد و بارها اعلام کرده است که پشت پرده و حامی کودتای ونزوئلا علیه چاوز آمریکا بود و کاندولیزا رایس این کودتا را هدایت کرد.

برنده اسکار بهترین کارگردانی در کارنامه فیلمسازی اش آثار ماندگاری چون «جوخه»، «متولد چهارم ژوییه» «اسکندر» و فیلمی درباره فیدل کاسترو (فرمانده) به چشم می خورد. قرار است فیلم جدیدش به شصتمین دوره جشنواره کن فرانسه فرستاده شود و در صورت پذیرفته شدن اولین نمایش آ ن را در این جشنواره داشته باشد.

استون که این روزها در جشنواره کن حضور دارد این خبر را تایید و اعلام کرده است که از اوایل مرداد ماه فیلمبرداری این اثر را آغاز می کند.

همچنین عصر یکشنبه 20 دقیقه از جدیدترین ساخته استون درباره حادثه 11 سپتامبر و حمله انتحاری به برج های دوقلوی منهتن در این جشنواره برای اولین بار اکران شد و با استقبال بی نظیری مواجه شد. استون بعد از اکران این فیلم گفت: «این فیلم مرا به یاد روزی انداخت که جوخه اکران شده بود، انگار زمان چرخیده است و آمریکا این بار آن سوی میز محاکمه نشسته است. این کشمکش ها ادامه دارد. انگار یک جریان مشمئزکننده که از مرگ از ویتنام جاری است و به افغانستان و عراق رسیده است و در این میان نسیم این جنجال ها که آمریکا خود برانگیخته است یک لحظه هم برج های دوقلو را در خود کشیده است.» «مرکز تجارت جهانی» اولین فیلمی است که استون درباره حادثه 11 سپتامبر ساخته است.