آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۳۳
اخبار اقتصادی
۴

راه اندازی خط تولید سمند در جمهوری آذربایجان

باکو- خبرنگار کیهان:

کارخانه تولید خودرو سمند در جمهوری آذربایجان طی مراسمی با حضور وزرای صنایع دو کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین وزیر صنایع و معادن کشورمان، مدیرعامل شرکت ایران خودرو و مقامات محلی جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) در شهر صنعتی شماخی واقع در 120 کیلومتری شهر باکو افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی کیهان، کارخانه تولید آذسمند اولین کارخانه خودروسازی خارج از کشور است که توسط ایران خودرو به روش SKD راه اندازی می شود.

مهندس ملکی مدیر اجرایی پروژه سمند آذربایجان درباره نحوه راه اندازی این کارخانه به خبرنگار ما گفت: ظرفیت این کارخانه، تولید 30 هزار دستگاه سمند می باشد که در مرحله اول بین 10 تا 15 هزار دستگاه به بازار عرضه خواهد شد.

وی حجم سرمایه گذاری خارجی شرکت آذ آذربایجان برای راه اندازی کارخانه را 10 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: بانک توسعه صادرات ایران بخش عمده طرح را فاینانس کرده است. وی افزود: تولید سمند در این کشور به شیوه تولید آن در ایران است و نمونه های تولید آزمایشی هم اکنون در ناوگان حمل و نقل شهر باکو بکار گرفته شده است. وی استقبال مردم جمهوری آذربایجان را بیش از حد توصیف کرد و یادآور شد: هم اکنون برای ثبت نام و دریافت سمند صف های طویلی تشکیل می شود.

قرارداد خرید اتوبوس

از سوی دیگر گزارش خبرنگار ما حاکی است براساس مذاکرات به عمل آمده توسط مدیرعامل گروه الیت جمهوری آذربایجان و شرکت ایران خودرو دیزل مقرر شد خودروهای تجاری شامل اتوبوس و کامیون تولید شده در ایران توسط شرکت الیت آذربایجان خریداری و در آینده نزدیک خط مونتاژ آن در جمهوری آذربایجان دایر شود.

دیدار وزیرصنایع و معادن با الهام- علی اف

طهماسبی وزیرصنایع و معادن به اتفاق هیئت همراه صبح دیروز در شهر باکو با الهام علی اف رئیس جمهور کشور جمهوری آذربایجان دیدار و درباره نحوه گسترش مبادلات صنعتی و تجاری با وی گفت وگو کرد.