آرشیو دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۴۰۰۷
شهری
۳

سختگیرانه تر از سال های قبل

فصل ماهیگیری در لار آغاز شد

گروه شهری _ سازمان حفاظت محیط زیست در حالی آغاز فصل صید ماهی قزل آلا در دریاچه لار را اعلام کرد که به نظر می رسد امسال در این باره تمهیدات بسیار سختگیرانه تری را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ما برخلاف سالهای گذشته که معمولا فصل صید از ابتدای خرداد تا آخر شهریور ادامه داشت، امسال این زمان به نیمه خرداد تا آخر مرداد منحصر شده است.زمان دقیق ماهیگیری نیز از یک ساعت قبل از طلوع تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه اعلام شده و مکان آن دقیقا دریاچه بوده و ماهیگیری در رودخانه های منتهی به آن نیز ممنوع اعلام شده است. اداره کل محیط زیست استان تهران در این باره اعلام کرده است که با هر پروانه می توان پنج ماهی صید کرد و این پروانه ها توسط پاسگاه های قموشخانه و دلیچای صادر می شود. این اداره کل همچنین اعلام کرده است که صید غیرمجاز هر ماهی 16 هزار تومان جریمه دارد.

دریاچه لار در فاصله 75 کیلومتری شمال شرق تهران قرار داشته اما مسیر اصلی ورودی آن از منطقه پلور منشعب می شود. به عبارت دیگر برای رفتن به لار باید رنج دست کم دوساعت رانندگی را که نیم ساعت آن بسیار سنگلاخ و ناهموار است، به جان خرید. عملا کمپینگ و بیتوته شبانه نیز ممنوع بوده و البته ماهیگیری در روزهای آخر هفته نیز ممنوع است. به نظر می رسد اقدامات بسیار سختگیرانه در برابر ورود طبیعت دوستان به لار بیشتر از آن که دلایل حفاظتی و زیست محیطی داشته باشد ناشی از بی اعتنایی سازمان حفاظت محیط زیست به اکوتوریسم و سردرگمی این سازمان در این باره است. قطعا با اعمال یک برنامه جامع بهره برداری پایدار می توان ضمن فراهم آوردن امکان برای بهره مندی افزونتر طبیعت دوستان از پارک ملی لار، برای حفاظت مناسب تر این منطقه نیز اعتبارات مالی قابل توجه ایجاد کرد.