آرشیو دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۴۰۰۷
دانش فناوری
۵

نصب غیرقانونی نرم افزارهای رایانه ای در فرانسه

ایرنا: استفاده و نصب غیرقانونی از نرم افزارهای رایانه ای توسط مردم فرانسه بیشتر از حد متوسط آن در جهان و اروپا است.

موسسه دارندگان حق قانونی نرم افزار در فرانسه در گزارشی اعلام کرد که میزان نصب غیرقانونی این نرم افزارها در فرانسه در سال2005 میلادی به 47درصد رسید. این میزان نسبت به سال گذشته از 2درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش، استفاده و نصب غیرقانونی از نرم افزارهای رایانه ای در فرانسه نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا11درصد بیشتر است. میزان نصب غیرقانونی نرم افزارهای رایانه ای در سطح 25 کشور عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی36، درصد گزارش شده است.

همچنین موسسه بین المللی نظارت بر دارندگان و استفاده کنندگان نرم افزارهای رایانه ای نیز اعلام کرد که میزان نصب غیرقانونی نرم افزارهای رایانه ای در سال 2005 میلادی در سراسر جهان به 35درصد بالغ شده است. این موسسه بین المللی، ضرر حاصل از عدم فروش نرم افزارهای رایانه ای اصلی برای صاحبان آن در جهان در سال گذشته میلادی را 34میلیارد دلار عنوان کرده است.

سود بر باد رفته موسسات تولیدکننده نرم افزارهای رایانه ای در فرانسه در سال گذشته میلادی به خاطر همین استفاده غیرقانونی مردم از نرم افزارها به سه میلیارد و19میلیون دلار رسید. آمریکا و چین به ترتیب اولین و دومین کشوری هستند که بیشترین سود بر باد رفته در جهان را در سال گذشته میلادی از رهگذر نصب و استفاده غیرقانونی شهروندان آن از نرم افزارها، استحصال کردند.

گزارش موسسه بین المللی نظارت بر دارندگان و استفاده کنندگان نرم افزارهای جهانی حاکی است که چین به دلیل ویژگی اقتصادی این کشور از حیث کسب سود حاصل از فروش نرم افزارهای غیرقانونی در رتبه دوم جای گرفته است. این گزارش دسترسی سریع به اینترنت با سرعت بالا در چین را از دیگر مولفه های افزایش استفاده غیرقانونی از نصب نرم افزارهای رایانه ای عنوان کرده است.