آرشیو دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۴۰۰۷
زادبوم
۷
برج مراقبت

اگر حفاظت نمی کنید تخریب نکنید

آرش نهاوندی

گروه شهری: شهر اصفهان بنابر اعتقاد بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی اگر نه نیمی از میراث جهانی که بخش عمده ای از میراث فرهنگی کشور را در خود جای داده است. این در حالی است که به واسطه طرح های توسعه شهری در اصفهان و به ویژه احتمال گذر قطار زیرزمینی از خیابان چهارباغ، بخشی از بافت تاریخی شهر در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

در واقع پس از بحران احداث برج جهان نما، بحران ساخت مترو در اصفهان بزرگ ترین چالشی است که مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان را رودرروی هم قرار داده است. اما این بار خطر جدی است و بافت تاریخی شهر بیش از گذشته تهدید می شود. خیابان چهارباغ تنها یک خیابان معمولی نیست که محوطه ای تاریخی است که آثار عصر صفوی را در خود جای داده است؛ آثاری نظیر مدرسه چهارباغ، باغ و کاخ هشت بهشت و بازار هنر که هر کدام از این آثار در جای خود در خور بررسی هستند، اما نکته مهمی که در این مقال اشاره به آن ضروری می نماید، تهدیدی است که همه این آثار با آن مواجهند و در صورت ادامه چالش های موجود در این باب می توان بحرانی عظیم را انتظار داشت. مسئله احداث خط مترو در حالی مسئولان شهر ر ا با چالش مواجه کرده که راه حل مناسبی برای برون رفت از آن وجود دارد. با حذف خیابان چهارباغ از نقشه متروی اصفهان و احداث تونل های قطار زیرزمینی در خیابان شمس آبادی که با یک بلوک فاصله به موازات خیابان

چهار باغ کشیده شده است، اما هنوز معلوم نیست چرا مسئولان سرسخت شهرداری اصفهان که بر سر مسئله ای نظیر برج جهان نما نیز از خود سرسختی نشان می دادند، حاضر به پذیرش واقعیات موجود نیستند و این که اصولا چرا مسئولان این شهرداری برای میراث تاریخی چندان ارزشی قایل نمی شوند؟

به نظر می رسد شهرداری اصفهان باید به عنوان یکی از اصلی ترین متولیان حفظ میراث فرهنگی و زیست بوم شهر اقدام کند و نه به عنوان یکی از عمده ترین تخریب کنندگان آن.