آرشیو دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۴۰۰۷
راهنما
۱۹

نگاه ملی در جشنواره فیلم کوتاه

الهام اناری

گروه ادب و هنر: بیست و سومین دوره جشنواره ملی و یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در راه است.

دو بخش اصلی سینمای ایران و سینمای بین المللی در دو بخش ویژه شامل سال پیامبر اعظم(ص) و چشم انداز سرزمین زیبای ما، قسمت های مختلف جشنواره ای است که به تازگی فراخوان آن منتشر شده و از 30 آبان تا 5 آذر ماه در تهران برگزار می شود.

پس از تفکیک انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند، بیست و سومین جشنواره ملی و یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با تغییر و تحولات اساسی برگزار می شود.

امسال سه بخش نگاه ملی، سینمای جوان و بخش ویژه به جشنواره اضافه شده است.در بخش مسابقه سینمای ایران بخش نگاه نو به نگاه ملی تغییر یافته و بخش سینمای جوان و ویژه نیز به آن افزوده شده است.

در بخش سینمای جوان کلیه فیلمسازان جوان اعم از هنرجویان انجمن سینمای جوانان ایران و دانشجویان و علاقه مندانی که کارهای اول و دوم خود را در قالب داستانی، مستند، تجربه و پویا نمایی تهیه کرده اند، شرکت می کنند و در این بخش بیشتر موضوع، ساختار و تکنیک های فیلمسازی، زمینه های فنی، تصویری و زیباشناسی مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت.

امسال بخش ویژه شامل دو محور «پیامبر اعظم(ص)» و «چشم انداز سرزمین زیبای ما» است. بخش پیامبر اعظم(ص) با توجه به نامگذاری سال 1385 به عنوان سال پیامبر در نظر گرفته شده که در آن فیلم هایی که به طور مستقیم به سنت و سیره عملی و نظری آن حضرت پرداخته اند شرکت می کنند.

اما بخش «چشم انداز سرزمین زیبای ما» مختص فیلم هایی با موضوع فرهنگ، سنن و اقلیم مناطق مختلف ایران است.

در بخش بین المللی این جشنواره نیز بخش مسابقه آسیا پاسفیک با رویکرد تقویت روابط فرهنگی بین کشورهای آسیا و معرفی فرهنگ سینمایی کشورهای آسیا به دیگر بخش ها اضافه شده است.در سال های گذشته در بخش بین المللی فیلم هایی از کشورهای مختلف همچون ژاپن، چین، هندوستان، افغانستان، کره و... شرکت کرده بودند.

و اما بخش ویژه که «در جستجوی حقیقت» نام دارد از دیگر بخش های تازه جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

به گزارش روابط عمومی این جشنواره، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره 30 مردادماه تعیین شده و انتخاب آثار در شهریور ماه صورت می گیرد. گفتنی است به 23 اثر برتر از سوی جشنواره جوایز نقدی اهدا می شود.