آرشیو دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۴۰۰۷
خارجی
۲۳

سه زندانی در گوانتانامو خودکشی کردند

گروه سیاسی خارجی _ سه نفر از زندانیان گوانتانامو با استفاده از لباس هایشان خود را از سقف سلول حلق آویز و خودکشی کردند. این اولین مورد گزارش مرگ در گوانتانامو است.

به گزارش خبرگزاری ها از واشنگتن، فرمانده نظامی گوانتانامو با اعلام این خبر گفت: این خودکشی ها به صورت هماهنگ صورت گرفته و در واقع اقدامی برای مقابله با زندانبانان بوده است. از این سه زندانی دو تن سعودی و یک نفر تبعه یمن بودند. فرمانده نظامی گوانتانامو از تدابیر جدید مسئولان این پایگاه برای جلوگیری از خودکشی دیگر زندانیان خبر داد و گفت: از این به بعد وسائل خواب زندانیان فقط موقع خواب به آنها داده شده و بلافاصله بعد از بیدارشدن از سلول ها جمع می شود.

سه زندانی که دست به خودکشی زده اند پیش از این بارها اقدام به اعتصاب غذا کرده بودند.سخنگوی وزارت کشور عربستان دیروز در واکنش به خبر خودکشی دو تن از اتباع این کشور در گوانتانامو گفت، معلوم نیست مرگ این سه زندانی بر اثر خودکشی بوده باشد و یا بر اثر شکنجه کشته شده باشند.

جورج بوش که تعطیلات آخر هفته را در کمپ دیوید می گذراند در واکنش به این خبر ابراز نگرانی کرد و سخنگوی کاخ سفید هم وعده داد تحقیقات جدی درباره این موضوع انجام خواهد شد.

عفو بین الملل که پیش از این در کنار دیگر سازمان های بین المللی حقوق بشر درباره شرایط زندانیان گوانتانامو به واشنگتن هشدار داده بود، خودکشی این سه زندانی را نتیجه غم انگیز سال ها حبس غیرمنصفانه در شرایط نامشخص خواند.

خبرگزاری رویتر دیروز به نقل از منابع خبری در پنتاگون گزارش داد از زمان شروع دوران حبس مظنونان تروریستی در گوانتانامو تا روز شنبه 23 زندانی بیش از 41 بار تلاش برای خودکشی کرده اند.

اکنون نزدیک به 460 زندانی در گوانتانامو نگهداری می شوند که وضعیت حقوقی اکثر آنها همچنان نامشخص است. سازمان ملل و کشورهای اروپایی بارها خواستار تعطیلی این زندان و تعیین وضعیت زندانیان آن شده اند.