آرشیو دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۴۰۰۷
صفحه آخر
۲۴

در نیویورک به صحنه می رود

نمایشنامه ای در هجو «ازرا پاوند»

گروه ادب و هنر- نمایشی با عنوان خیانت درباره زندگی ازرا پاوند، (1972-1885) شاعر معروف آمریکایی از هشتم ژوئیه (18 خرداد) در سالن پری استریت نیویورک به روی صحنه رفته و از خیانت های این شاعر نسبت به خانواده و وطنش پرده برداشته است.

نمایشنامه خیانت توسط سالی بینگهام، رمان نویس، نمایشنامه نویس و بیوگرافی نویس معاصر آمریکایی نوشته شده و تئاتر آن توسط مارتین پلات کارگردانی می شود.

به گزارش میراث خبر، در بروشور این نمایش آمده است: «ازرا پاوند علاوه بر شعر، متن اپراهای بسیاری را نوشته و آثاری را از زبان یونانی، چینی و ژاپنی به انگلیسی برگردانده است.

او بر تی اس الیوت و جیمز جویس تاثیر زیادی گذاشته و آثار او با آثار هم پالکی هایش مانند ارنست همینگوی، رابرت فراست و آلن گینزبرگ پهلو می زند.پاوند در عین حال یک نژادپرست، پدری همیشه غایب از خانواده و خائنی بزرگ نسبت به وطنش بود.

نمایشنامه جدید بینگهام بیش از بیست سال از زندگی ازرا پاوند را به تصویر کشیده و مدعی است که از شخصیتی که در پشت چهره این نابغه پنهان شده بود، بر اساس سخنان پنج زنی که او را دوست می داشتند، پرده برداشته است.

در این نمایش فیلیپ پلیزنتز نقش ازرا پاوند را ایفا می کند و دیگر بازیگران عبارتند از: جنیفر استرنبرگ، ماری بیکون، کاتلین ایرلی، پیتر ون واگنر، آنجلا رید و دمون گوپتون.

البته مقصود آقای سالی بینگهام از خیانت پاوند به وطنش، جانبداری او از آلمان ها در جنگ جهانی دوم به علت تعلق فکری او به مکتب فکری فاشیسم بوده است. صدالبته پاوند، هزینه آن جانبداری و تعلق را پرداخت کرد و مدتی را در زندان گذراند، زیرا پاوند، شاعر، مترجم و منتقدی است که در شکل گیری ادبیات مدرن در جهان نقش بسیار کلیدی داشته است، چنان که تی اس.الیوت سرزمین هرز را که بعدها توسط منتقدان جهان به عنوان بزرگترین شعر قرن بیستم انتخاب شد، به او تقدیم کرده است؛ چرا که ازرا پاوند ویراستار این شعر بلند بوده است و بعدها وقتی اصل ویرایش نشده سرزمین هرز به چاپ رسید، حجم آن بیش از دو برابر حجم منتشر شده توسط الیوت بود.