آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۰۳
اقتصاد - جهان
۱۸

قیمت بنزین در عراق ظرف 7 ماه 7برابر شد

هر لیتر بنزین 350 دینار

حبیب علیزاده

روز گذشته روزنامه های عراقی خبر افزایش قیمت بنزین در این کشور را منتشر کردند. براساس اخبار منتشر شده، بهای هر لیتر بنزین به 350 دینار (حدود 220 تومان) افزایش پیدا کرده است.

اواخر آذرماه سال 84، دولت عراق اعلام کرده بود که قصد دارد قیمت بنزین را 500 درصد افزایش دهد و به 250 دینار برساند. گفتنی است قیمت هر لیتر بنزین در آن تاریخ 50 دینار بود. دولت عراق، هدف خودرا از افزایش قیمت بنزین، مبارزه با بازار سیاه و کاهش قاچاق بنزین اعلام کرده بود. در پی انتشار این خبر، ابراهیم بحرالعلوم وزیر نفت وقت عراق تهدید به استعفا کرد. وی معتقد بود که روند افزایش قیمت بنزین باید تدریجی باشد.عراق که سومین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، برای بازسازی ویرانه های به جا مانده از سال ها جنگ و تحریم، به شدت نیازمند درآمدهای نفتی است. با این حال، پس از حمله آمریکا به این کشور میزان صادرات نفت به شدت کاهش یافت. تنش های سیاسی و حملات نیروهای مخالف دولت عراق به تاسیسات نفتی از دلایل اصلی این کاهش به شمار می روند. در حال حاضر اقتصاد عراق کاملابه صادرات نفت وابسته است.پس از استعفای بحرالعلوم، احمد چلبی (معاون نخست وزیر وقت عراق) سرپرستی موقت وزارت نفت را بر عهده گرفت. اعلام خبر افزایش بهای بنزین که در راستای کاهش یارانه ها صورت گرفته بود، موجی از اعتراضات مردمی را به دنبال داشت.

روز گذشته، ابراهیم بحرالعلوم در گفت وگو با روزنامه الوطن (چاپ کویت) اظهار کرد: «تقسیم درآمدهای نفتی میان تمام ملت عراق مطابق با قانون اساسی است.» او پیشنهاد رییس جمهور آمریکا مبنی بر تقسیم درآمدهای نفتی میان مردم عراق را گامی بسیار پیشرفته توصیف کرد. بحرالعلوم گفت: «براساس این پیشنهاد، نسل های آینده عراق نیز از درآمدهای نفتی بهره مند خواهند شد.»او با اشاره به تجربه موفق کویت در استفاده درست و مناسب از درآمدهای نفتی خود برای بازسازی کشور پس از حمله عراق خاطرنشان کرد: «ما از این پیشنهاد به دلیل آن که تضمین کننده منافع نسل های آینده کشورمان است، حمایت می کنیم.» وزیر نفت سابق عراق همچنین تشکیل مجدد شرکت ملی نفت عراق را که تحت کنترل و نظارت دولت باشد، خواستار شد. او در ادامه مرگ زرقاوی، رهبر گروه القاعده در عراق را گامی مثبت در جهت افزایش صادرات نفت این کشور ارزیابی کرد.