آرشیو چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۳۶۵۷
ایران شناسی
۶

ایرانیان از نگاه بیگانگان

نسیم جان پرور

حافظ عطر آسمانی شرق و نسیم جان پرور ابدیت است... دارم دیوانه می شوم! اگر برای تسکین هیجان خود دست به غزلسرایی نزنم، نفوذ عجیب این شخصیت خارق العاده را که ناگهان پا در زندگی من نهاده، تحمل نمی توانم کرد.

گوته، شاعر آلمانی

سیمای ایرانی

ایرانیان تقریبا تمام کشیده قامت هستند. رنگشان زیتونی یا تیره است. نگاهشان تیز است؛ ابروانشان قوسی است و در وسط پیشانی به هم می پیوندد. ریششان مورد مواظبت مخصوصی است وموهای بلند و مجعدی دارند. بی نهایت محتاط و سوءظنی هستند؛ به طوری که از ترس مسموم شدن و جادو وقتی در خارج از کشور خود در خاک دشمن هستند، حتی از میوه درختان هم نمی خورند! عموما دستبند و گردنبند طلا دارند و با سنگهای قیمتی و مخصوصا مروارید خود را می آرایند. مدام شمشیری به کمر دارند و حتی در مجالس میهمانی و جشن نیز آن را باز نمی کنند. خیلی پرگو و خودستا هستند، بسیار سخت و دژم هستند و چه در موقع کامکاری و چه در اوقات مصیبت همیشه لفظ تهدید و تخویف برلب دارند. مکار و متکبر و بی رحم اند. راه رفتنشان خیلی سنگین و موقر و طبیعی و روان است. بهترین جنگجویان دنیا هستند، ولی در کار جنگ خدعه و مهارتشان بیشتر از شجاعتشان است. در جنگ با تیر و کمان کسی حریفشان نمی شود. روی هم رفته با جراتند و خستگی را به آسانی تحمل می کنند. نسبت به غلامان و زیردستان و مردم خرده پا به استبداد رفتار می کنند و خود را مالک و صاحب اختیار جان و مال آنها می دانند.

نوکران و گماشتگانشان حق ندارند در حضور آنها لب به سخن بگشایند. در زمینه عیش و نوش و عیاشی و رابطه با زنان هیچ حد و اندازه نمی شناسند. بزرگانشان عمر خود را به سواری و اسلحه بازی و جنگ و شکار و عیش و نوش و نشست و برخاست با زنان می گذرانند.

آمی ین مارسلین، مورخ رومی (قرن چهارم میلادی)

حکومت جهانی

پژوهشگران فرهنگ، از تاریخ ایران که اهمیتی فراوان دارد، بسیار غافل مانده اند. ایرانیان نخستین قومی بودند که بزرگترین امپراتوری جهانی را که تا آن روز دیده نشده بود، بنیاد نهادند. امپراتوران روم و بیزانس پاره ای از اندیشه های حکومتی را از فرمانروایان ساسانی اقتباس کرده بودند. تشریفات درباری مفصل بیزانس نیز از ایران گرفته شد. اندیشه حکومت جهانی که امپراتوران بیزانس ابراز می داشتند، آشکارگر برداشتهای ایرانی است.

هنری لوکاس