آرشیو شنبه ۳ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۴۴
ایران
۴

امریکا از خنثی شدن سه طرح القاعده خبرداد:توقف عملیات تروریستی علیه بزرگترین برج شیکاگو

ماموران پلیس فدرال امریکا هفت مظنون حمله علیه برج «سیرز» در شهر شیکاگو امریکا را دستگیر کردند.

ایلنا به نقل از آسوشیتد پرس گزارش داد: «ماموران پلیس فدرال امریکا (ة إب) هفت مظنون مرتبط با یک طرح برای حمله به برج «سیرز» شیکاگو و دیگر ساختمان ها در امریکا را دستگیرکردند.»

یک مامور ة إب گفت که اکثر دستگیرشدگان امریکایی هستند و بطور آشکارا ارتباطی با القاعده یا دیگر سازمان های تروریستی خارج ندارند.این منبع که نام خود را فاش نکرد، تاکید کرد که کنفرانس مطبوعاتی در «واشنگتن» و «میامی» در این رابطه برگزار می شود.

برهمین اساس، امریکا از خنثی شدن سه طرح شبکه القاعده در سال های گذشته خبرداد.

شبکه خبری «ای بی سی» امریکا به نقل از وزارت امنیت داخلی این کشور اعلام کرد که شبکه القاعده به رهبری «اسامه بن لادن» برای ربودن هواپیماهای امریکایی برنامه ریزی کرده بود که توسط نیروهای امنیتی خنثی شدند.

بنابراین گزارش، القاعده قصد داشت با استفاده از این هواپیماهای ربوده شده، از هدف هایی در کشورهای انگلیس، ایتالیا، استرالیا و مناطق شرقی امریکا استفاده کند که البته سه طرح ربودن هواپیما در سال 2003 میلادی در امریکا خنثی شد.

وزارت امنیت داخلی امریکا در این باره اظهارنظر بیشتری نکرده است. همچنین شبکه القاعده تلاش داشت در نخستین طرح خود، هواپیماهایی که در فرودگاه هیترو در لندن می نشیند را ربوده و ساختمان فرودگاه و یکی از برج های واقع در منطقه کاناری وارف در لندن را مورد هدف بدهد.

دومین طرح القاعده نیز قراربود در ماه مه سال 2003 میلادی اجرا شود که براساس این طرح، کنسولگری امریکا در «کراچی» پاکستان، با یک فروند هواپیمای ربوده شده حامل موادمنفجره مورد هدف قرارگیرد.

در سومین طرح القاعده هم که در تابستان 2003 میلادی کشف و خنثی شد، جاسازی موادمنفجره و سلاح در وسایل تصویربرداری با هدف ربودن هواپیماها و سرنگونی آنها در سواحل شرقی امریکا علاوه بر انگلیس، ایتالیا و استرالیا بود.