|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق85/4/14: سومين روز پس از مرگ
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 800 14/4/85 > صفحه 17 (سينما) > متن
 
      


سومين روز پس از مرگ
گزارشي از پشت صحنه فيلم پرويز شيخ طادي


راهي يكي از لوكيشن هاي «سومين روز پس از مرگ» جديدترين ساخته پرويز شيخ طادي هستيم. راه طولاني اين مسير من را پرانگيزه تر كرده تا بدانم در صحن اين امامزاده قديمي براي فيلم چه اتفاقي مي افتد؟ امامزاده داوود هم مثل همه امامزاده هاي اين شهر پذيراي تعداد زيادي زائر است. به اين فكر مي كنم كه شلوغي امامزاده چقدر گرفتن اين سكانس را براي شيخ طادي و گروهش مشكل مي كند.
    وارد صحن امامزاده كه مي شويم، گروه فيلمبرداري مشغول زدن پرده پلاريزه روي صحن هستند. اين پرده، به گفته حميدرضا همتي دستيار و برنامه ريز شيخ طادي، اختلاف بين آفتاب و سايه را كم مي كند و براي جلوگيري از تشعشع آفتاب استفاده مي شود. سراغ بازيگران فيلم و كارگردان را مي گيرم. متوجه مي شوم در يكي از اتاق هاي صحن كه به زائرين اجاره داده مي شود در حال تمرين ديالوگ ها هستند.
    سپيده گلچين (بازيگر نقش صبا) و خسرو شكيبايي (موسي) براي ناهار حاضر مي شوند. گلچين كه باردار است و نقش مقابل موسي را ايفا مي كند، قرار است در صحن امامزاده روبه روي حرم نيايش كند. صدابرداري با بوم در اين فضا بسيار مشكل است. بنابراين ديالوگ هاي او توسط يك ميكروفن بي سيم كه زير چادرش جاسازي شده ضبط مي شود و شيخ طادي نيز از مونيتور اين موضوع را كنترل مي كند. همين كه دوربين روي زمين كاشته مي شود، بچه ها و بزرگترها دور دوربين جمع مي شوند. دو دستيار كارگردان به سختي جمعيت را كمي دورتر مي كنند و فقط مي گويند نگاه كردن اصلاً مشكلي ندارد، فقط كمي دورتر شويد و در زاويه دوربين نباشيد.
    گلچين (صبا) روبه روي دوربين قرار مي گيرد. جمعيت با حضور بازيگر فيلم بيشتر مي شود. اولين پلان گرفته مي شود. صبا در حال نيايش از خدا مي خواهد بچه اي سالم به او عطا كند. از صبرها و تحمل هايش مي گويد و مي خواهد خدا جواب اين شكيبايي او را بدهد. گرفتن حتي اين پلان كوتاه نيز بسيار سخت است. پشت سر صبا افرادي كه وارد صحن مي شوند لحظه اي مي ايستند و اين موضوع كار فيلمبردار را كمي غيرواقعي نشان مي دهد، چون همه به دوربين نگاه مي كنند. فيلمبرداري چند بار قطع و دوباره از سر گرفته مي شود. با تمام دردسرها اين پلان گرفته مي شود. جمعيت متوجه مي شوند كه بايد هم كمي ساكت تر باشند و هم اينكه براي مدتي حركت نكنند تا اين چند پلان گرفته شود.
    نماي بسته صبا نيز چندبار گرفته مي شود تا به فضاي مورد نظر كارگردان و فيلمبردار برسد.
    به سمت اتاق شماره ۲۵ مي روم تا با گلچين گفت وگو كنم. خسته است و در حال استراحت كردن. با عذرخواهي، از او درباره نقش صبا مي پرسم. مي گويد: «من در فيلم قبلي پرويز شيخ طادي به نام «سينه سرخ» كه هنوز به نمايش درنيامده هم حضور داشتم و اين براي دومين بار است كه در فيلم اين كارگردان بازي مي كنم. نوع كار با او را بسيار دوست دارم. سادگي موجود در كارهاي شيخ طادي را شخصاً كمتر ديده ام. آثار او به فطرت انساني نزديكي بسيار و قصه هايش فضاهاي خاصي دارند. فضاي فلسفي و پيچيدگي شخصيتي اين فيلم از دلايلي است كه من را به پذيرفتن نقش در «سومين روز پس از مرگ» ترغيب كرد.»
    از اتاق خارج مي شوم و به صحن برمي گردم. خسرو شكيبايي با عينكي بر چشم در ميان گروه ديده مي شود. پرويز شيخ طادي و خسرو شكيبايي دوباره ديالوگ ها را با هم تمرين مي كنند. دنبال شكيبايي مي روم تا شايد بتوانم گفت وگويي كوتاه با او داشته باشم. متاسفانه بسيار خسته است و مي خواهد براي آخرين سكانس گريم شود. حسين كلايه مديرفيلمبرداري در كنار منشي صحنه نشسته و براي آخرين سكانسي كه قرار است گرفته شود صحبت مي كند. با تمام خستگي اش از او مي خواهم درباره فيلمبرداري و شرايط امروز براي ما بگويد. او فضاي «سومين روز پس از مرگ» را يك فضاي سوررئال مي داند و در اين باره مي گويد: «به دليل وجود چنين فضايي در فيلم بايد در نورپردازي به گونه اي كار كنيم كه فضا واقعي نباشد. در قسمت هايي رنگ ها را كمتر مي بينيم و حتي در بخش هايي فضاي فيلم سرد مي شود. سعي ما اين است كه فضاي اين فيلم را از حال طبيعي و رئال خارج كنيم.»
    وقتي گفت وگوي من با كلايه تمام مي شود، شيخ طادي از اتاق شماره ۲۵ كه شكيبايي و گلچين در آن گريم مي شوند بيرون مي آيد و محل آخرين سكانس امروز را بازديد مي كند. از او مي خواهم از ايده اوليه فيلم بگويد: «فيلمنامه اوليه اين فيلم متعلق به حجت قاسم زاده است و من فقط آن را بازنويسي كردم. البته زمان اين فيلمنامه برمي گردد به قبل از ساخت فيلم «پشت پرده مه» كه به دلايلي ساخت آن را در اين زمان شروع كردم.» شيخ طادي فضاي اين فيلم را با فيلم هاي ديگر خود شبيه مي داند و مي گويد: «اين فيلم نيز از مباحث كليدي و پايه اي است و دنبال همان بحث هاي ديني و عرفاني. فيلم هاي من جدا از هم نيستند و مكمل يكديگرند. فضاهاي عرفاني از علاقه هاي شخصي من نشات نمي گيرد بلكه اين موضوع را يك ضرورت انساني مي دانم و هرگز به دليل شخصي يا علاقه فردي دنبال سوژه و داستان نمي روم.»
    
    


 روزنامه شرق، شماره 800 به تاريخ 14/4/85، صفحه 17 (سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 196 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
پژوهش نامه معارف حسيني
متن مطالب شماره 12، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است