آرشیو یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۵، شماره ۸۰۳
کتاب
۱۸

کتابی درباره سوارکاران برگزیده ساسانی

پژمان اکبرزاده

ساسانیان، آخرین امپراتوری ایران پیش از حمله اعراب، تاثیری فراوان بر فنون نظامی در دوره خود نهادند. «سواره نظام» مهمترین عنصر سیستم تاکتیک های نظامی ارتش ساسانی بود که مورد اقتباس رومی ها، اعراب و ترکان قرار گرفت. شیوه نبرد، اسلحه سازی، مدالیون، لباس های درباری آنها، فرهنگ رومی- بیزانسی و قرون وسطای اروپا را تحت تاثیر قرار داد.

کاوه فرخ، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا، در پژوهشی که درباره سوارکاران برگزیده دوره ساسانی به انجام رسانده کوشیده است تا نشان دهد چگونه قدرت و تمدنی که بسیار اندک مورد مطالعه و توجه جهان قرار گرفته در گسترش و شکل دادن سنت سوارکاری در دنیای غرب نقش داشته است.

کتاب «سوارکاران برگزیده ساسانی: 642-224 میلادی»

(Sassanian Elite Cavalry:AD 224-642) که به تازگی توسط انتشارات اوسپری (Osprey) در آمریکا و به زبان انگلیسی انتشار یافته در هفت بخش اصلی به بررسی «اصالت سواران»، «سازمان ارتش ساسانیان و اصلاحات»، «اسلحه سواران»، «جامه ها، نشان ها و هزینه های ارتش»، «لشکرهای پشتیبان و کمکی»، «آرایش نظامی و تاکتیک های سواران» و «سواران در نبرد» می پردازد. کتاب علاوه بر در بر داشتن بیش از سی عکس از مناطق باستانی مرتبط با موضوع در ایران و روم (از عکاسان و مجموعه های گوناگون)، چندین نمودار و هشت نقاشی از بزرگان ساسانی را نیز درخود دارد. نقاشی ها اثر آنگوس مک براید (Angus McBride)، از نامدارترین نقاشان کتاب های تاریخی در جهان است و نشان دهنده رویدادهایی مانند شکست و زانو زدن والریانوس در برابر شاپور یکم، آموزش سواران و مراسم اعطای درجه به بهرام چوبین هستند. انتشارت اوسپری در همین زمینه، کتابی دیگری نیز با عنوان «ارتش ایران» (The Persian Army) به چاپ رسانده است.

کاوه فرخ که این کتاب نتیجه هجده سال پژوهش او درباره سوارکاران ساسانی است، در یک خانواده ایرانی در یونان متولد شد و در سال 1362/ 1983 به کانادا مهاجرت کرد. وی دانش آموخته دوره دکترای دانشگاه بریتیش کلمبیا در رشته زبان پارسی است و تا کنون نوشتارهای متعددی درباره جنبه های گوناگون تاریخ ایران به زبان انگلیسی منتشر ساخته است.