|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق85/4/20: كارل اشميت ؛ مريد وفادار هابز
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 805 20/4/85 > صفحه 6 (علوم سياسي) > متن
 
      


انديشه سياسي 
كارل اشميت ؛ مريد وفادار هابز


نويسنده: نادر شهريوري

كارل اشميت (۱۹۸۵ - ۱۸۸۸) فيلسوف و حقوقداني آلماني است كه نظرات وي درباره سياست در سال هاي اخير مورد توجه متفكران قرار گرفته و طيف سياسي متنوعي از نومحافظه كاران تا روشنفكران برجسته چپ را تحت تاثير خود قرار داده است.
    وي نويسنده كتاب هاي «رمانتيسم سياسي» (۱۹۱۹)، «الهيات سياسي» (۱۹۲۲)، «بحران دموكراسي پارلماني» (۱۹۲۳)، «مفهوم سياست» (۱۹۲۷) و... است. در سال ۱۹۳۳ به حزب نازي مي پيوندد و از اين نظر شهرت سياسي خوبي ندارد.
    كارل اشميت در كتاب مفهوم سياست به خصلت ويژه سياست مي پردازد كه آن خصلت ويژه سياست، آن را از ساير فعاليت هاي عرصه هاي ديگر متمايز و مجزا مي كند. اخلاق به خير و شر، زيبايي شناسي و هنر به زيبا و زشت، اقتصاد به سود و زيان مي پردازد اما سياست به چه چيز مي پردازد و معادل آن چيست؟ به عبارت ديگر منطق حاكم بر سياست چه چيزي است كه موفقيت و يا فعاليت در آن، آن را از ساير حوزه ها متمايز مي كند؟ وي در كتاب مفهوم سياست اين مسئله را روشن مي كند. او مي نويسد: «تفاوت گذاري سياسي ويژه، كه فعاليت ها و انگيزه هاي سياسي به آن مربوط مي شوند تفاوت گذاري بين دوست و دشمن است.»۱
    نكته هاي مهمي كه براي درك بهتر ديدگاه اشميت در اين مورد مطرح است اين است كه اولاً وي عرصه سياست را عرصه جداگانه اي در كنار ساير عرصه ها قلمداد نمي كند و براي سياست حوزه گسترده تر و متنوع تري قائل است. وي اين موضوع را با صراحت مي نويسد كه سياست مي تواند از گوناگون ترين حوزه هاي زندگي بشري، از دين، اقتصاد، اخلاق و از تقابل هاي ديگر نيرو گيرد. سياست به حوزه خاصي از فعاليت انسان مربوط نيست... گروه بندي واقعي دوست - دشمن بنا به ماهيت خود چنان قوي و قاطع است... كه جاي معيارها و انگيزه هاي تاكنون خالصاً ديني، خالصاً اقتصادي، خالصاً فرهنگي را مي گيرد.۲ ثانياً وي برنده عرصه سياست را نيرويي مي داند كه اين نيرو دشمن را به عنوان قطب منفي محو كند. بنابراين حضور دشمن الزامي است، دشمن مي بايستي همواره وجود داشته باشد. نبودن دشمن پايان سياست است و پايان جامعه انسان ها. حتي اگر دشمن وجود عيني نداشته باشد مي بايستي دشمن را خلق كرد و آن را آفريد. (از اين نظر وي در طيف سياستمداران رمانتيك قرار مي گيرد، به رغم آنكه وي رمانتيك ها را جدي نمي گيرد و نمايندگان شاخص رمانتيسم همچون نواليس، شلگل و آدام مدلر را محكوم مي كند و بر «انفعال» و «فقدان مردانگي» و «سرخوشي زنانه» آنان تاكيد مي كند.)۳
    اشميت به خصوص اين مسئله را مهم تلقي مي كند و در سراسر نوشته خود بر وجود دشمن به عنوان قطب منفي تاكيد مي كند.
    وي ويژگي هاي دشمن به عنوان قطب منفي را اينگونه مطرح مي كند كه دشمن اولاً هنجار، نماد، انديشه و يا استعاره نيست، بلكه تهديدي مشخص عليه هستي و موجوديت قطب ديگر است. مسئله بعدي نبرد نهايي است براي از بين بردن موجوديت دشمن به عنوان تحقق نهايي و منطقي سياست. مسئله صرفاً دفاع از جنگ نيست، گرچه وي شايد متاثر از نيچه جنگ را باعث پالايش روان آدمي و نيرومندتر شدن وي مي داند، اما مهم منطق اين نبرد است كه پيروزي در آن محو دشمن است و خنثي بودن و درگير نشدن و صرفاً ناظر بي طرف خارجي بودن، دروغ و فريبي بيش نيست كه عبارت است از پايان سياست (بي معني بودن سياست) و باختن. به همين دليل است كه اشميت اين موضع گيري خنثي و فانتزي ليبرال ها را محكوم مي كند و به خصوص در اين چارچوب است كه ليبرال ها را به معناي واقعي سياسي نيز نمي داند. اشميت در اين رابطه ذات انساني را برخلاف ديدگاه هاي ليبرالي شرور مي داند و از اين نظر از آموزه هاي ماكياولي و هابز متاثر است. (اشميت هابز را مرشد و الگوي خود معرفي مي كند.) مسئله ديگر اينكه اشميت با صراحت مي گويد شما مجبور نيستيد كه از دشمن تان متنفر باشيد، اما مجبوريد كه در صورت ضرورت آماده نابود كردن او باشيد. وي مي نويسد: «دشمن... آن مخالف خصوصي نيست كه يك نفر از گذشته نسبت به او نفرت داشته باشد...»۴ يا مي نويسد كه «لازم نيست دشمن سياسي از لحاظ اخلاقي شرور باشد و يا از لحاظ زيبايي شناسي زشت باشد. لازم نيست به صورت رقيب اقتصادي پيشرو باشد و شايد حتي سروكار داشتن با او مي تواند مفيد به نظر رسد. دشمن دقيقاً چيز غير است، بيگانه است و براي او كافي است به شيوه اي به ويژه گسترده، از لحاظ موجوديتي چيزي ديگر و بيگانه باشد.»۵
    پي نوشت ها:
    ۱-Carl Schmitte Der Begriff das politischen
    ص ۲۶
    ۲-Carl Schmitte Der Begriff das politischen
    ص ۳۹ - ۳۸
    ۳ - ارغنون ويژه رمانتيسم، شماره ۲ ص ۱۲۱
    ۳-Carl Schmitte Der Begriff das politischen
    ص ۲۹
    ۴-Carl Schmitte Der Begriff das politischen
    ص ۲۷
    
    


 روزنامه شرق، شماره 805 به تاريخ 20/4/85، صفحه 6 (علوم سياسي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 1499 بار
    



آثار ديگري از "نادر شهريوري"

  بكتِ خسيس
نادر شهريوري (صدقي)، شرق 12/6/97
مشاهده متن    
  مارگريت به دوراس مي پيوندد
نادر شهريوري (صدقي)، شرق 22/5/97
مشاهده متن    
  زندگي ما را تجربه مي كند
نادر شهريوري (صدقي)، شرق 17/5/97
مشاهده متن    
  آل احمد همچون آيرونيست
نادر شهريوري (صدقي)، شرق 8/5/97
مشاهده متن    
  در اعماق خاكستر مي تپيم *
نادر شهريوري (صدقي)، شرق 3/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه روش شناسي علوم انساني
متن مطالب شماره 96، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است