آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۰
صفحه اول
۱

مدیرعامل شرکت متروی تهران خبر داد:صرفه جویی 600میلیاردتومانی مترودرمصرف سوخت و وقت

مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: مترو روزانه 400 میلیارد تومان در مصرف سوخت و 200 میلیارد در وقت صرفه جویی می کند.

به گزارش فارس محسن هاشمی دیروز در اولین نشست کمیته تخصصی خبرنگاران شهری وابسته به انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با اشاره به اینکه روزانه 21 میلیارد تومان برای سوبسید سوخت در کشور هزینه می شود، گفت: سالانه برای 70 میلیون لیتر سوختی که در کشور صرف می شود 7 هزار میلیارد تومان از سرمایه های کشور بدون هدف هزینه می شود.

وی تاکید کرد:در حال حاضر سرمایه گذاری برای ساماندهی وضعیت حمل و نقل عمومی در راستای ساماندهی مصرف سوخت و تعیین قیمت واقعی آن جهت کاهش هزینه های مربوط به آن، مهمترین مساله کلانشهرهای کشور است. مدیرعامل شرکت متروی تهران تصمیم اخیر نمایندگان رییس جمهور مبنی بر واگذاری تولید و ساخت قطارها به شرکت توسعه حمل ونقل ریلی گسترش را نادرست دانست و تصریح کرد:این تصمیم با اظهارات اخیر رییس جمهور درخصوص یکی از اهداف دولت مبنی بر کم کردن تصدیگری خود و چشم انداز 20 ساله کشور تعارض دارد. وی در بخش دیگر سخنان خود واگذاری وظایف شرکت های متعدد قطارهای شهری فعال در کلانشهرها به شرکت مذکور را منطقی ندانست و افزود: همین صفحه

بهتر است دولت به جای متمرکز کردن ساخت و توسعه مترو در شرکتی که هیچ تجربه یی در این زمینه ندارد، شرکت های فعال موجود را تقویت کند و بخشی از اعتبار مورد نیاز آنها را از محل تبصره ماده 13 قانون بودجه پرداخت کند.

هاشمی با اشاره به اینکه تشکیل شرکت تخصصی قطارهای شهری برای ساخت 400 کیلومتر قطار شهری در کلانشهرها نیاز به مصوبه مجلس دارد، خاطرنشان کرد:مجموعه یی که برای این کار در نظرگرفته شده تخصصی نیست و موجب تاخیر زیادی در ساخت مولفه ها و ساماندهی سوخت می شود به گونه یی که با وجود گذشت 2 سال از عقد قرارداد احداث خط 3 متروی تهران با این شرکت، هنوز کوچکترین اقدامی در این رابطه انجام نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت مترو اقدام به فسخ قرارداد خود با شرکت توسعه حمل و نقل ریلی گسترش نکرده است، گفت: هر بار که اقدام شد با فشارهای مختلف مواجه شدیم و مدام اعلام کردند که با تغییر مدیریت کارها درست می شود در صورتی که این شرکت با وجود تغییر مدیریتی که طی 4 ماه گذشته در آن انجام گرفته هنوز اقدام قابل توجهی را آغاز نکرده است.