آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۰
صفحه اول
۱

نوری المالکی خبر داد:تلاش شورشیان برای تجزیه عراق

نخست وزیر عراق گفت که شورشیان قصد دارند عراق را به دو قسمت تبدیل کنند.

ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد که «نوری المالکی» نخست وزیر عراق در بین نمایندگان پارلمان این کشور گفت: «گروه های شورشی در تلاشند تا کنترل غرب بغداد را دست بگیرند.»

بنابراین گزارش، المالکی قسم خورد که به آنان اجازه پیروزی نمی دهد. وی گفت: «بیشتر تلاش آنان برای به دست گرفتن کنترل «کرخ» یکی از مناطق بزرگ در غرب بغداد است. آنان قصد دارند کرخ را اشغال کنند ولی نیروهای عراقی می توانند آنان را شکست دهند.»

وی افزود: «دولت نمی تواند از همه کودکان و زنان حمایت کند. نیروهای ارتش با هر کس که قصد داشته باشد این مناطق را تصرف کند، برخورد خواهد کرد.»

المالکی تاکیدکرد: «گروه های قومی مختلف باید با اتحاد از بروز خشونت ها در بغداد جلوگیری کنند.»وی افزود: «دولت به تنهایی مسوول این حوادث نیست. شما نخست وزیر و وزیران را انتخاب کردید، پس از آنان انتقاد نکنید.»وی گفت: «دولت عراق درصدد اجرای صلح و برقراری ثبات در منطقه است و تلاش همه نیروهای ارتش عراق برای برقراری امنیت است. »

از سوی دیگر نخست وزیر عراق، پس از گفت وگو با نخست وزیر دولت کردستان عراق از بازگشایی دفتر نمایندگی این منطقه در بغداد خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، در دیدار نوری المالکی، نخست وزیر عراق با نوچیروان البارزانی، نخست وزیر دولت کردستان عراق، که با حضور برهم صالح، معاون کرد المالکی، عمر فتاح، معاون البارزانی و تنی چند از اعضای دولت کردستان عراق صورت گرفت، طرفین به بررسی آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در عراق و ضرورت همکاری و هماهنگی بین دولت بغداد و اربیل و اجرای ماده 140 قانون اساسی عراق در خصوص عادی سازی اوضاع در کرکوک پرداختند.

در همین حال، در بحبوحه کاهش حمایت ها از جنگ عراق و افزایش گمانه زنی درباره زمان خروج نیروهای امریکایی از این کشور، دونالد رامسفلد بطور غیرمنتظره وارد عراق شد. به گزارش خبرگزاری رویتر، سفر دونالد رامسفلد وزیر دفاع امریکا به عراق پس از حضور وی در تاجیکستان و افغانستان صورت می گیرد. رامسفلد تاکنون از اظهار نظر درباره کاهش سطح نیروهای امریکا در عراق خودداری کرده و گفته است هرگونه تصمیمی در این زمینه باید با مشورت فرماندهان در عراق صورت گیرد.