آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۰
ایران
۴

مادلین آلبرایت: جنگ عراق ناعادلانه بود

آلبرایت بار دیگر ضمن مخالفت با سیاست های امریکا، جنگ عراق را جنگی ناعادلانه توصیف کرد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه الاهرام چاپ مصر مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق امریکا در مراسم جشنی که به مناسبت انتشار کتابش تحت عنوان سرزمین قدرتمند و خدای قادر برپا شده بود، تاکید کرد: من با نظریه جرج بوش، رییس جمهور امریکا مبنی بر اینکه صدام یکی از بدترین حکمرانان جهان بود، موافق هستم و به عنوان کسی که پیشینه نمایندگی امریکا در سازمان ملل متحد و مسوولیت وزارت امور خارجه در دوره بیل کلینتون، رییس جمهور سابق امریکا را دارم، معتقدم که عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار داشت.

وی افزود: اما دلایل قانع کننده یی برای جنگ علیه عراق و ضرورت انجام این جنگ وجود نداشت و با ایده بوش مبنی بر اینکه نظام صدام تهدیدی برای امنیت امریکا محسوب می شد، مخالف هستم.

وی تاکید کرد که شیوهای انتخابی بوش برای رهایی از تهدیدهای فرضی عراق نسبت به امنیت امریکا صحیح نبود.

آلبرایت خاطرنشان کرد: من به صلح و جنگ عادلانه یی که برای نجات جان مردم و حمایت از امنیت کشور صورت گیرد، معتقدم اما به نظر من هیچ کدام از گزینه ها در مورد عراق صادق نبود.

وی جنگ عراق را در راستای تکمیل ماموریت امریکا در افغانستان دانست و افزود: به نظرمن دولت بوش برنامه ریزی صحیح و کاملی درباره این جنگ، اشغال عراق و پیامدهای ناشی از آن نداشته است.

وی با اشاره به اشتباهات بوش در به کارگیری الفاظی همچون جنگ صلیبی علیه تروریسم اظهار داشت: با وجود اینکه بوش پس از بیان این عبارات با دیدار از مساجد سعی کرد که تاکید کند هدفش از این جنگ فقط جنگ علیه تروریسم است ولی به کارگیری آن از ابتدای امر اشتباه بود.