آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۰
ایران
۴

چاوز: امریکا به دنبال حمله به کوبا است

هوگو چاوز با رد گزارش دولت امریکا که طی آن ونزوئلا به تامین بودجه مالی در حمایت از فیدل کاسترو به منظور متزلزل کردن دموکراسی در امریکای لایتن متهم شده، گفت که این امر نشانگر نیات خصمانه واشنگتن نسبت به هاواناست.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: آنها کاری را انجام می دهند که من آن را تهدید امپریالیستی جدید می نامم. آنها یک طرح انتقال را علنی کرده اند. تصور می کنند فیدل کاسترو، رهبر کوبا، در حال مردن است. این چیزی است که من به امپریالیسم امریکا می گویم: هم اکنون زمانی است که ونزوئلا از انقلاب کوبا حمایت می کند زنده باد فیدل، برادر، همرزم و شریک. اظهارات چاوز در پاسخ به گزارش کمیسیون ریاست جمهوری امریکا برای کمک به کوبای آزاد بیان شد. در این گزارش هاوانا به ممانعت در انتقال دموکراسی در این کشور کمونیستی متهم شده و اعلام شده است که چاوز از عواید نفتی ونزوئلا برای حمایت از کاسترو استفاده می کند.

در این گزارش آمده است: دلایل روشنی وجود دارد که رژیم کوبا با استفاده از پول های دولت چاوز در ونزوئلا شبکه هایش را در این نیم کره به منظور متزلزل کردن دولت های دموکراتیک مجددا فعال کرده است.

در این گزارش با محکوم کردن اقدامات دولت کاسترو در تقویت قدرتش در مسند قدرت آمده است: رژیم کنونی هاوانا با دولت های همفکر خود بخصوص ونزوئلا برای ایجاد شبکه یی از حامیان مالی و سیاسی در راستای ممانعت و جلوگیری از هرگونه فشارهای خارجی برای ایجاد تغییرات همکاری می کند.