آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۰
گزارش تصویری
۵

گزارش تصویری -1

شمار کشته شدگان هشت انفجار در شبکه راه آهن مسافربری بمبئی که عصر روز سه شنبه روی داد، به 190 نفر رسید و این در حالی است که 624 تن دیگر نیز زخمی شده اند. در همین حال به رغم اینکه متهم اصلی این انفجارها شبه نظامیان کشمیری معرفی شده اند اما گروه های اصلی شبه نظامیان کشمیری که در کشمیر هند فعالند، دست داشتن در این انفجارها را رد کرده و این اقدامات را وحشیانه و منزجر کننده خوانده اند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انگشت اتهام بسرعت بر شبه نظامیان کشمیری گرفته شده که پیش از این انفجارهای دیگری را در شهرهای هند از جمله انفجارهای سال قبل در سه بازار در دهلی نو را ترتیب دادند.هند مدعی است که پاکستان از شبه نظامیان کشمیری حمایت می کند و تحلیلگران می گویند، اگر ارتباطی میان شبه نظامیان کشمیر تحت حمایت پاکستان با انفجارها پیدا شود، روند صلح بین رقبای هسته یی کند و یا متوقف می شود.

این در حالی است که پس از وقوع انفجارها در بمبئی، شرایط و سطح امنیتی در کشورهای جهان بشدت افزایش یافته است.

انفجارهای روز سه شنبه برای وارد کردن حداکثر خسارت و خونریزی در این بندر 16 میلیونی زمانبندی شده بود. بیش از 6 میلیون تن روزانه از خطوط راه آهن شلوغ بمبئی عبور می کنند.

خبرگزاری «پرس تراست آو ایندیا» بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد، پلیس آمار کشته شدگان را 190 نفر و زخمی ها را 624 نفر اعلام کرد. در ساعات اولیه و بلافاصله بعد از انفجارها مقامات رسمی تعداد کشته ها را 147 نفر و زخمی ها را 439 تن اعلام کرده بودند.

بامداد دیروز نیز تعدادی از مسافران برای رفتن به سر کارهایشان به ایستگاه راه آهن بمبئی وارد شدند اما تعداد آنها برخلاف همیشه بسیار کم بود.

کابین های درجه یک که هدف انفجار بودند کمتر از نصف 60 تا 70 نفر مسافر همیشگی را داشتند.

خبرنگار بی بی سی در بمبئی گزارش می کند که با وجود گذشت چندین ساعت از انفجارهای روز سه شنبه، هنوز هم کسانی مشاهده می شوند که برای یافتن خویشاوندان خود به بیمارستان های شهر مراجعه می کنند.