آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۰
برش های کوتاه
۶

اسکاتلند به روایت شون کانری

شون کانری که گفته است تا زمانی که اسکاتلند مستقل نشود دیگر در این کشور زندگی نخواهد کرد، در حال نوشتن کتابی در مورد سرزمین مادری خود است. این کتاب که زندگینامه سرشون کانری هم محسوب می شود از نظر او کتابی در مورد مردم اسکاتلند هم هست.

انتشارات کانون گیت ادینبوروی اسکاتلند اعلام کرد که این انتشاراتی جدا از در اختیار داشتن حق کپی رایت کتاب «اسکاتلند و کانری» حق ساخت فیلمی از روی کتاب را هم در اختیار دارد. شون کانری در مصاحبه یی در مورد این کتاب گفته است: «هدف من این است که یک کتاب خواندنی، جامع، پرهیجان و البته کاملاص مستند به خواننده ام ارایه دهم، کتابی که در عین حال تاریخ اسکاتلند به همراه تمام مشاهدات من از این سرزمین را، در خود داشته باشد.»

عمده شهرت شون کانری مدیون دوران جیمزباند بودن او است، زمانی که او در نقش یک جاسوس انگلیسی که با رمز 007 شناخته می شد بازی می کرد.

کانری که پدرش یک راننده تراکتور بود متولد ادینبورو است، در نوشتن کتاب با دوست قدیمی خود مورای گریگور فیلمساز و نویسنده همکاری کرده است. این دو پیشتر مستند «ادینبوروی شون کانری» را ساخته بودند که در چندین جشنواره معتبر برنده جوایزی شده بود.

گریگور هم در مورد این کتاب گفته است: «من و شون کانری فصل به فصل پیش می رویم، یعنی این گونه نیست که طرح کلی کتاب را اول نوشته باشیم و براساس آن پیش برویم، ما فصل به فصل پیش می رویم، یعنی هر روز در مورد سوژه ها، خاطرات و وقایع با هم صحبت می کنیم و بعد پیش می رویم...»

انتشارات کانون گیت اعلام کرده است که کتاب در سپتامبر سال آینده، در بزرگداشت سیصدمین سال اتحاد سیاسی انگلستان و اسکاتلند در سال 1707، به بازار روانه خواهد شد. این انتشارات در بیانیه یی اعلام کرده است که کتاب کانری «برداشت های شخصی و جذاب او از انسان های پرشمار، اما اکثراص نه چندان شناخته شده اسکاتلندی است که نقشی در تاریخ این کشور بازی کرده اند.» شون کانری هفتاد و پنج ساله، در آغاز زندگی یک شیرفروش و سپس یک فروشنده بود اما بعد پس از گذراندن کلاس های بازیگری تئاتر به یک بازیگر بدل شد.

براساس نوشته مطبوعات اسکاتلند شون کانری برای نوشتن این کتاب حدود سه میلیون پوند (5\5 میلیون دلار) دریافت کرده است.