آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۰
اجتماعی
۱۱

50 درصد بیماران کلیوی پیوند کلیه می شوند

دکتر میترا مهدوی مزده رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت با اعلام اینکه بیشترین آمار پیوند در کشور مربوط به پیوند کلیه است، گفت: حدود 50 درصد بیماران کلیوی در سال پیوند کلیه می شوند اما شمار بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در طی چهار سال آینده دو برابر می شود و درمان این بیماران با توانایی فعلی علمی و مادی کشور ممکن نخواهد بود. دکتر مهدوی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در رابطه با انجام پیوند کبد در تلاش است، گفت: آمار پیوند اعضا در کشور نشان می دهد که شمار افراد متقاضی برای اهدای عضو و بافت افزایش یافته است. با این وجود هنوز در سطح تخصصی مشکلاتی از قبیل کمبود دستگاه های تخصصی بهتر در پیوند اعضا وجود دارد و نیاز علمی کشور است که بتواند از بهترین راه های درمان برای بیماران نیازمند به پیوند عضو استفاده کند.

وی همچنین افزود: در حالی که در سالهای مختلف فقط 8 تا 9 بخش به بخش های دیالیز در سراسر کشور اضافه شده است اما شمار بیماران دیالیزی از 400 به 700 نفر در سراسر کشور رسیده و با وجود اینکه پیوند کلیه روبه رشد است ولی نمی تواند طی چهار سال در سطح کشور دو برابر شود.

رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در خاتمه تاکید کرد: افزایش فرهنگ استفاده از اعضای بیماران دچار مرگ مغزی و استفاده بهینه از این اعضا توسط مراکز پیوند، از خرید و فروش کلیه تا میزان زیادی پیشگیری می کند.