آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۰
اقتصاد نو
۱۲

تغییر جهت حمل محمولات نفتی و غیرنفتی دریای خزر از ایران

مانا: دولت روسیه قصد دارد با احداث کانال آبی اوراسیا جریان حمل و نقل کالاهای نفتی و غیرنفتی را به سمت دریای سیاه تغییر دهد. طرح احداث کانال آبی بین دریای خزر و دریای آزوف یک پروژه عظیم آبی است که طرح و به اجرا در آوردن آن از سوی دولت روسیه با مخالفت بسیاری از متخصصان محیط زیست دریایی مواجه است.

کانال کشتیرانی کاسپین آزوف به نام کانال اوراسیا از دریای خزر آغاز و تا دهانه رودخانه دن ادامه پیدا خواهد کرد. گزارشات حاکی است آنچه در این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است فراهم آوردن موقعیت کشتیرانی برای خروج کشتی های حامل نفت از دریای خزر است. دو کشور قزاقستان و روسیه بیش از دیگر کشورهای حاشیه خزر برای احداث این پروژه و تسهیل در روند صادرات نفت خزر به دریای سیاه علاقه مندی نشان داده اند.

برطبق گفته مقامات روسی، کانال اوراسیا به طول 800 کیلومتر، عمق 5\5 تا 6 متر و دارای 6 آب بند کانالی است که به منظور عبور و مرور شناورهایی با وزن خالا 10 هزار خذئ احداث خواهد شد.

بنا به گفته یک متخصا محیط زیست احداث یک کانال عمیق که محل عبور کشتی های بزرگ تانکری است در آب های کم عمق دریای آزوف بر روی اکوسیستم منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.