آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸
اقتصاد - جهان
۱۸

تو طئه ای دیگر از سوی اسراییل برای در دست گرفتن اقتصاد کشور عراق

اسراییل مقادیر نامشخصی دینار می خرد

وزیر اقتصاد اسراییل به مردم این کشور و شرکت ها اجازه داد تا برای یک سال دیگر به خرید دینار عراق بپردازند.

وی در خصوص این برنامه گفت: «هم اکنون ارزش دینار عراق بسیار پایین است و به راحتی می توان بدون هیچ گونه سختی و محدودیتی دینار عراق را خریداری کرد، اما به زودی و پس از بازسازی خرابی ها در این کشور نفت خیز ارزش این دینارها بالا می رود و می توان با در دست داشتن آن ها شرکت های پر سود عراقی را خریداری کرد و از آن ها بهره جست.»

با وجود قانون عدم خرید کالاها و خدمات با _واحد های پول کشورهای دشمن، وزیر اقتصادی این رژیم اجازه خرید دینار عراق را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

این کار درست مانند زمان جنگ جهانی دوم است که برخی از مردم و شرکت ها مارک آلمانی را که _به شدت ارزشش افت کرده بود، خریداری کردند ولی بعد از گذشت چند سال و رشد اقتصادی آلمان توانستند با چندین برابر قیمت آن ها را به فروش برسانند.

یکی از دلایلی که پیش بینی رشد اقتصادی عراق را نوید می دهد ذخایر فوق العاده نفت این کشور است _که بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب می کند.

گفتنی است از زمان شروع جنگ تا کنون ارزش دینار عراق به شدت افت کرده است. به طور مثال قبل از جنگ هر دینار برابر با سه دلار بود اما هم اکنون هر دلار با هزار دینار خریداری می شود.

گفتنی است دولت اسراییل هم اکنون صدها میلیون دینار عراقی را از طریق اردن خریداری کرده است.