آرشیو چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۷۷
حقوق
۸

چرا به یک صفحه حقوقی نیاز است

ایجاد یک صفحه حقوقی در هر جریده ابداع و نو آوری منحصر به فردی نخواهد بود بلکه چگونگی مطالب صفحه است که وجه تمایز و افتراق فی مابین صفحات حقوقی جراید مختلف را موجب می شود.

مدت مدیدی است فکر ایجاد یک صفحه حقوقی متمایز با داشته های جراید کشور ذهنمان را به خود مشغول کرده بود. در واقع جرقه ایجاد یک صفحه پویا، به روز و متفاوت که بتواند هم رافع نیازهای عامه جامعه باشد و هم عطش سیری ناپذیر محقان حقوقی و دانش پژوهان این علم فراگیر را جوابگو باشد، از سخنرانی استاد بزرگ حقوق ایران دکتر کاتوزیان در جمع کارآموزان وکالت زده شد. شاید حضور چند ساله در محیط های مختلف علمی و طرح مباحث تئوریک و در ضمن مواجهه با قضات، وکلا، اساتید؛ اشتیاق در ایجاد چنین صفحه و در واقع محیطی را فزونی بخشید، حال ماییم و شما و این محیط.

هدف ما ارتقای سطح دانش حقوقی عام و خاص جامعه است در واقع قصد داریم توده مردم ما با حقوق و تکالیف خود بهتر آشنا شوند و خواص معظم حقوقی ما نیز در تیز آب نقد و بررسی نظراتشان وادار به تفکر دوباره و تعمق در نظراتشان شوند. رجاء واثق داریم نتیجه این دو هدف باروری و نشاط و در نهایت صلاح همه خواهد بود. در این محیط و برای نیل به این اهداف دست یاری به سوی متفکران، اساتید، وکلا، قضات و نخبگان علمی حقوقی این مرز و بوم دراز کرده و یادآور می شویم قصد داریم دکترین حقوقی و آرای قضایی در بوته نقادی این صفحه محک جدی اما علمی و منصفانه بخورند. این صفحه در ستون هایی مانند حقوق شهروندی، مقاله کاربردی (انصاف) و پرسش و پاسخ (محک) سعی دارد تا اولاص شهروندان و مخاطبین عام را با حقوق و تکالیف خود آشنا سازد و ثانیاص بتواند با ارایه مقالات و اطلاعات صحیح و راهنمایی های حقوقی گرهی از مشکلات این عزیزان بگشاید و در ضمن در ستون هایی مانند: مقالات تئوریک، سوال از ما پاسخ از شما، محک و... پا در عرصه گفتمان حقوقی با همه صاحبنظران این رشته بگذارد.

آسیب شناسی وکلا و وکالت، علل افت و نوسانات علمی قضات، تحلیل علمی آرای قضایی و نظریات حقوقی والنهایه تشکیل اتاق های مجازی پرسمان از اهداف این صفحه است. شرط نیل به همه این اهداف یاری سبز و صبر جمیل علمای حقوق و صاحب منصبان قضا است. امیدواریم این چنین شود.