آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
شهری
۳

ارشاد خواستار حفظ آرامش در حوزه صنعت چاپ شد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با رد شایعه ورشکستگی بیش از نیمی از چاپخانه داران، این گونه شایعات را به نفع صنعت چاپ کشور ندانست.

به گزارش همشهری، محسن پرویز روز گذشته در آستانه روز ملی صنعت چاپ در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ داد.

وی از صنعت چاپ کشور و دست اندرکاران آن به عنوان یکی از عوامل مهم فرهنگی یاد کرده و گفت: علت اصلی مشکلات در صنعت چاپ کشور به نگاه سنتی چاپخانه داران و محل استقرار دستگاه های چاپ برمی گردد و البته بعید می دانم که همه اینها هم نشانه ورشکستگی نیمی از چاپخانه داران باشد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد پخش چنین شایعاتی را بیشتر به نفع کسانی دانست که این آشفته بازار را در جهت نوسانات قیمت کاغذ پیش می برند.

پرویز خواستار توجه بیشتر مطبوعات و سایر دست اندرکاران وزارت ارشاد در جهت حفظ آرامش حوزه صنعت چاپ شد؛ چرا که به اعتقاد وی برخی اخبار و تیترهای مطبوعاتی به نفع این صنعت نیست.

وی بدون ارایه آماری در خصوص چگونگی رشد یا افول صنعت چاپ، گفت: ارایه آمار در این باره نیازمند کار کارشناسی دقیق است که همکاران ما در وزارت ارشاد مشغول تحقیق هستند. پرویز سپس به نامه اتحادیه چاپخانه داران اشاره کرد که خواستار مشارکت در چاپ کتابهای درسی عراق شده بودند. وی گفت: این که ما درخواست اتحادیه را نپذیرفته ایم، به معنی فرصت سوزی نیست؛ بلکه ما نمی توانیم کاغذ یارانه ای به این منظور در اختیار این اتحادیه بگذاریم. معاون فرهنگی وزیر ارشاد تاکید کرد: تقاضای اتحادیه چاپخانه داران مطابق الگوی حمایتی وزارت ارشاد نبوده است و حداقل فعلا چنین سیاستی در این وزارتخانه وجود ندارد.

در این نشست همچنین جلال ذکایی مدیرکل چاپ و نشر ارشاد به واردات ماشین آلات صنعت چاپ در سال 84 اشاره کرد و گفت، این مقدار در سال 83 هم ثابت بوده و نشان دهنده سیاست یکسان ارشاد در این محور خاص است. وی در پاسخ به ورشکستگی برخی ناشران توضیح داد: یکی از نشانه های ورشکستگی، فروش ماشین آلات و واگذاری پروانه کار است؛ در حالی که چنین اتفاقی را شاهد نیستیم. این شغل فراز و فرودهای فصلی دارد که در دو سه ماه گذشته در فصل فرود قرار داشته است.

گفتنی است، پرویز در پایان مصاحبه از موضوع تذکر کتبی نمایندگان مجلس به وزیر در خصوص مشکلات چاپ و نشر قرآن اظهار بی اطلاعی کرد.