آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
اقتصادی
۴

کاهش قیمت نفت درپی پاسخ ایران به غرب

گروه اقتصادی- در پی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی کشورهای غربی و اعلام آغاز بررسی آن از سوی این کشورها روند افزایش قیمت نفت کند شد.

دیروز قیمت هر بشکه نفت خام که روز دوشنبه تا 73 دلار نیز معامله شد کاهش یافت و اندکی بالاتر از 72 دلار دادوستد شد.در همین حال کلودماندیل رئیس سازمان انرژی جهانی که در نروژ به سر می برد با تاکید بر اینکه کشورهای صنعتی ذخایر کافی برای تامین نگرانی های ناشی از قطع احتمالی صادرات نفت ایران را دارند از بروز چنین رویدادی ابراز تردید کرد.وی که برای شرکت در اجلاس سالانه نفت به نروژ سفر کرده است تاکید کرد 5/1 میلیارد بشکه ذخایر استراتژیک کشورهای صنعتی توان جبران بیش از یک سال نیاز مصرف آنان را در صورت حذف دو میلیون بشکه تولید روزانه را دارد.

به گزارش رویتر وی در عین حال به رغم این اظهارات از سازمان کشورهای تولیدکننده نفت اوپک خواست در صورت قطع احتمالی تولید 5/2 میلیون بشکه تولید ایران با عرضه ظرفیت مازاد خود این مشکل را جبران کنند. وی همچنین با تاکید براینکه قطع طولانی تولید نفت ایران غیرممکن است احتمال بروز چنین رویدادی را بعید دانست و عرضه ذخایر استراتژیک را یک راه حل دائم ندانست.پیش از این اعضای اوپک احتمال تغییر رسمی سقف تولید این سازمان را رد کرده بودند. ادموند داکورو نیز هرگونه درخواست برای جبران کمبود نفت دیگر اعضا را رد کرده بود. وی این اقدام را درگیر شدن اعضای اوپک در مسایل سیاسی عنوان کرده است.