آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
اقتصادی
۴

افتتاح رسمی در هفته دولت

سد طالقان آماده بهره برداری شد

گروه اقتصادی- عملیات اجرایی ساخت سد مخزنی طالقان که از سال 81 و برای تامین بخشی از آب شرب تهران آغاز شده بود پایان یافت و آماده بهره برداری شد.

سد طالقان علاوه بر این ضمن کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه طالقان، تامین آب مورد نیاز کشاورزی دشت قزوین به میزان 270 میلیون متر مکعب در سال، تقویت آبخوان های آبرفتی دشت قزوین، توان تولید برق از طریق دو واحد 9/8 مگاواتی جمعا به میزان 8/17 مگاوات را نیز دارد.

این سد ازبهمن ماه سال گذشته آبگیری شد و در هفته دولت امسال رسما افتتاح می شود.

سد طالقان در جنوب رشته کوه البرز و 120 کیلومتری شمال غربی تهران واقع گردیده است. این سد خاکی، ارتفاع آن از پی 135 متر، طول تاج 111 متر، عرض تاج 12 متر و حجم بدنه آن 7/14 میلیون متر مکعب می باشد.

حجم مخزن سد طالقان 420 میلیون متر مکعب و حجم مفید آن 329 میلیون متر مکعب و حجم آبدهی سالانه آن 460 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

سد طالقان همچنین دارای یک تونل انحراف با قطر داخلی 6 متر، شیب 545/1 درصد و طول 3/647 متر است.

از دیگر سازه های همجوار با سد طالقان نیروگاه برق آبی سد طالقان است. این تنها نیروگاه برق آبی در جهان است که زیر دریاچه سد ساخته شده است. هدف اصلی از ساخت این نیروگاه، کنترل فشار جریان به درون تونل انتقال آب زیاران می باشد.

با بهره برداری از این سد علاوه بر آن که جریان های سطحی رودخانه طالقان کنترل و تنظیم خواهد شد، آب مورد نیاز کشاورزی دشت قزوین و بخشی از آب شرب شهر تهران و آب کشاورزی دشت های شهریار و رباط کریم نیز تامین خواهد شد.

در حال حاضر از 910 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز تهران حدود 640 میلیون متر مکعب از سدهای کرج، لتیان و لار تامین می شود و باقی نیز از منابع آب زیرزمینی به دست می آید.

سد طالقان با آب دهی سالانه 150 میلیون متر مکعب به مجموعه منابع آبی تامین کننده آب تهران خواهد پیوست و بخشی از این نیاز را مرتفع خواهد ساخت.