آرشیو پنج‌شنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
دانش فناوری
۵

ساخت پیل سوختی با نیروی باکتری

گروه علمی فرهنگی-تیمی متشکل از میکروبیولوژیست ها، مهندسان و متخصصان شیمی زمین از دانشگاه های کالیفرنیای جنوبی و رایس به منظور ساخت پیل های سوختی (به اندازه یک کف دست) با نیروی محرکه باکتری برای تامین انرژی هواپیماهای جاسوسی همکاری مشترک خود را آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، نیروی هوایی آمریکا از مدتها قبل در پی تولید وسایل نقلیه هوایی در مقیاس مینیاتوری (به اندازه حشرات) بود، اما تاکنون این خواسته به دلیل نداشتن منبع انرژی فشرده مناسب ناکام مانده است. این گروه تحقیقاتی امیدوار است با سرمایه گذاری 4/4 میلیون دلاری مرکز تحقیقات دانشگاهی در وزارت دفاع (MURI) بتواند با تولید نخستین نمونه بدون سرنشین، طی پنج سال آینده این اندیشه را محقق سازد.

بر اساس این گزارش، در دانشگاه رایس به منظور درک چگونگی اتصال و اثر متقابل باکتری Sewanella بر سطوح آند در پیل سوختی، تحقیقاتی در حال انجام است.

آند در پیل سوختی و باتری ها، وظیفه جمع آوری الکترون اضافی را بر عهده دارد و این تیم قصد دارد شرایط بهینه انتقال الکترون ها در سطح آند در شرایط مختلف را تعیین کند.

اجزای اصلی این سیستم باکتری، سطح و محلول هضم کننده باکتری است که تغییر هر یک از این عوامل روی دو عامل دیگر مؤثر بوده و هدف، یافتن شرایط بهینه عملکرد سیستم کلی است. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در زمینه روش های ژنتیکی، حفظ متابولیسم تنفسی میکروب ها در محیط های با اکسیژن کم، تحقیقاتی انجام داده است.

Sewanella یکی از این باکتری ها برای متابولیسم کامل غذا به جای اکسیژن از فلز استفاده می کند و از آنجا که این ارگانیسم قادر است مستقیما الکترون ها را به اکسید فلزی جامد انتقال دهد، می توان آن را در آند پیل سوختی مورد استفاده قرار داد. در مطالعه پیل سوختی به منظور ارزیابی رفتار باکتری در شرایط مختلف از مدل های رایانه ای استفاده شده است که انجام این آزمایش ها توسط رایانه، موجب تمرکز آزمایش های تجربی روی روش های مناسب تر و صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد.