آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
اجتماعی
۶

در حالی که 5 ماه از شروع سال می گذرد

تشکیل شورای عالی رفاه همچنان در پرده ابهام

گروه اجتماعی- با گذشت 5 ماه از سال جاری جلسه شورای عالی رفاه هنوز تشکیل نشده است.

این درحالی است که وزیر رفاه و تامین اجتماعی یکشنبه شب گذشته در کرمان خبر از تشکیل این جلسه داده بود. به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به استان کرمان کاظمی تاکید کرد: «درجلسه شورای عالی رفاه صبح دوشنبه، در تهران برگزار خواهد شد.»

تاکید وزیر رفاه بر تشکیل حتمی و پس از آن عدم برگزاری این جلسه سبب شده است تا احتمالات زیادی پیرامون دلایل عدم تشکیل جلسه شکل گیرد. ازجمله این احتمالات می توان به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر رفاه و تامین اجتماعی در خصوص ناهماهنگی میان وزیر رفاه و تامین اجتماعی با رئیس جمهوری و اعضای شورا اشاره کرد. اما هنوز هیچ دلیل مشخصی از سوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی و یا دفتر ریاست جمهوری به طور رسمی اعلام نشده است. گفتنی است خط فقر، اصلاح اساسنامه های سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان، یارانه دارو و شیر خشک ودستورالعمل ملی حمایت مسکن گروه های آسیب پذیر کشور ازجمله موضوعات در دست طرح در این شورا است.

چندی پیش وزارت رفاه پس از اعلام خط فقر، از سوی برخی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفت.خط فقرشدید از سوی این وزارتخانه برای یک خانوار شهری با بعد خانوار 6/4 نفری 650 هزار ریال و برای خانوار روستایی 514هزار ریال تعیین شد.بر اساس همین اطلاعات خط فقر مطلق برای هر خانوار شهری با بعد 6/4نفر 1 میلیون و625 هزار ریال و برای خانوار روستایی با همان بعد خانوار 1 میلیون و130 هزار ریال عنوان شد.

پس از انتشار این ارقام محمد عباسپور عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: «ا توجه به وضعیت جامعه و تورم رو به فزونی به نظر می رسد که وزارت رفاه خط فقر را در عالم رویا و خواب تعیین کرده است.» وی، با اشاره به مبلغ خط فقر در سال گذشته که حدودا 240 هزار تومان بوده است، گفت:«با توجه به تورمی که طی سال گذشته در جامعه داشته ایم، به طوری که در برخی موارد حتی شاهد تورم 100 درصدی بوده ایم، کاهش میزان خط فقر تعجب آور و تاسف انگیز است.

علاوه براین بسیاری از کارشناسان مسایل اقتصادی و اجتماعی نیز ترسیم این خط را کاملا غیر واقعی عنوان کردند.»