آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
زادبوم
۷

خیز بلند قلعه پرتغالی ها برای جهانی شدن

گروه شهری- کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان در حالی پرونده ثبت جهانی قلعه هرمز را برای ارسال به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران آماده می کنند که پرتغالی ها نیز به مناسبت پانصدمین سال ساخت قلعه هرمز(1507) پیشنهاد بازسازی این بنای تاریخی را به ایران داده اند.

کارشناسان اعتقاد دارند اگر بزرگترین قلعه خلیج فارس مرمت نشود تا چندسال آینده بخش عظیمی از آن برای همیشه تخریب می شود.قلعه هرمز که در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد، مهم ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه به فرمان «آلفونسوآلبرکرک»، دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به«مورنا» احداث شد. قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم و دیوارهایی به قطر پنج و سه دهم میلی متر و چند برج به ارتفاع 12متر دارد. تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق هایی با سقف هلالی است. در زمان شاه عباس که استعمار پرتغالی ها در ایران خاتمه یافت، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.

«عباس نوروزی«، کارشناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان، در گفت وگو با میراث خبر قلعه هرمز را بزرگترین قلعه خلیج فارس می داند.

به گفته وی کارشناسان در حال جمع آوری پرونده جهانی شدن این قلعه تاریخی برای ارسال به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند.

نوروزی می افزاید: «قلعه پرتغالی ها سال های طولانی است که مرمت نشده و باید هرچه سریعتر مرمت شود، اما در حال حاضر بودجه ای برای مرمت آن وجود ندارد. البته دولت پرتغال به دولت ایران پیشنهاد داده است تا این قلعه براساس نقشه پرتغالی ها مرمت شود و باید منتظر پاسخ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود.»

قلعه پرتغالی ها در هرمز سالیان طولانی است که مرمت اصولی نشده است البته چند سال پیش به صورت جزیی فعالیت های مرمتی روی آن انجام شده که بسیاری از کارشناسان نسبت به این عملیات اعتراض داشتند.