آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
کتاب
۱۵
کتابخانه

استبداد دوران ناصرالدین شاه

م شادخواست

پیرنگ(جان مایه) رمان های تاریخی- چنانکه از نامش نیز پیداست- مبتنی بر رویدادها و واقعیت های تاریخی است. در این نوع از رمان ها، نویسنده می کوشد داستان ها و رویدادهایی را که از نظر تاریخ نگاران دور مانده یا چندان به آنها توجه نشده است، بازگو کند.

نویسنده رمان های تاریخی تنها در پی جریان سازی های متعارف ادبی یا التذاذ صوری خوانندگان نیست، بلکه هدف دیگری را دنبال می کند و آن، آگاهی بخشی و روشن ساختن گوشه های تاریک دوره ای از تاریخ است. به عبارت دیگر، نویسنده رمان های تاریخی با تحقیق و تفحص در تاریخ، گفته ها، شنیده ها، خاطرات مشاهیر، نویسندگان و شخصیت های تاریخی، وقایع و رویدادهایی را که گرد زمان بر آنها نشسته اما می تواند برای خوانندگان و تاریخ پژوهان مفید باشد، در قالب داستان بازنویسی می کند.

«لیلا دختر کنت در چاله سیلابی» یکی از این داستان هاست که در تاریخ معاصر ایران چنانکه باید مورد توجه تاریخ نگاران قرار نگرفته است. خسرو معتضد - نویسنده رمان مذکور - با بازنویسی و تشریح وقایع و رخدادها، علاوه بر ارائه داستانی جذاب، دوره ای از تاریخ را نیز بررسی کرده است. این کتاب در حقیقت، بهانه ای است تا سیاهی ها و زشتی های عصر استبداد دوران ناصرالدین شاه قاجار و آنچه که در آن دوران گذشته است، بازگو شود. ماجرا از این قرار است: کنت ماجراجوی ایتالیایی- فرانسوی تبار که از کشورش ایتالیا، رانده شده بود در قلمروی امپراتوری اتریش- مجارستان زندگی می کرد.

ناصرالدین شاه در سفر دوم خود به فرنگستان، هنگامی که وارد شهر وین شد و نظم و ترتیب افراد پلیس را مشاهده کرد، از امپراتور اتریش درخواست کرد یکی از صاحب منصبان خود را برای تشکیل و تاسیس دارالخلافه تهران به ایران اعزام دارد.

او نیز «کنت دومونت فور» را به ایران فرستاد. لیلا- دختر کنت- به خاطر زیبایی خیره کننده اش نقل مجالس تهران شد و حوادثی عجیب و باورنکردنی برایش روی داد که زندگی اش را سیاه و تباه کرد.

«لیلا دختر کنت...» توسط انتشارات عطایی در 582صفحه با جلد گالینگور به قیمت 6200 تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.