آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
ادب و هنر
۱۹
چهره روز

سامان سالور و سیاه نمایی

دکتر کامران محمدی

گروه ادب و هنر: سامان سالور، جوان موفق این روزهای سینمای ایران، می گوید: من در ایران زندگی می کنم و معتقدم باید مشکلات خودمان را بین خودمان حل کنیم و از طرح آن در خارج از کشور بپرهیزیم.

سالور که پس از دریافت یوزپلنگ طلایی زیبای لوکارنو، به خبرگزاری مهر رفته و درباره تمام ماجرای حضور فیلم در جشنواره و قضایای مربوط به آن توضیح داده است، ادامه می دهد: باید یاد بگیریم از موفقیت یکدیگر خوشحال شویم و برای بزرگ نشان دادن خودمان سعی نکنیم بی ربط به یک فیلم حمله کنیم.

سالور، کارگردان چند کیلو خرما برای مراسم تدفین خود البته از جمله فیلمسازانی است که به سیاه نمایی در فیلمش متهم شده و به اعتقاد برخی منتقدان، با همین ترفند همیشگی موفق به دریافت جایزه مهم لوکارنو شده است، اما او توضیح می دهد که فیلم بهمن ماه سال گذشته آماده نمایش شده و علاقه مند بوده است اولین نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر باشد. سالور اضافه می کند: طرح این نوع بحث ها وقتی یک فیلم از ایران در آن کنکور سخت در رقابت با فیلم های زیادی برنده جایزه می شود، جای بحث و سؤال دارد. بردن این جایزه باعث غرور ملی و صدور فرهنگ اصیل ایرانی به مردم سایر نقاط جهان است. من هرگز به عنوان یک سینماگر ایرانی حاضر نیستم در آثارم سیاه نمایی کنم.

وقتی نمایش چند کیلو خرما برای مراسم تدفین در روز چهارم جشنواره لوکارنو به پایان رسید، 2500 تماشاگر غربی، پنج دقیقه به حالت ایستاده برای عوامل فیلم دست زدند. فیلم سه بار نمایش داده شد و در هر نمایش، نزدیک به 2500 نفر به تماشای آن نشستند.

فیلم سیاه و سفید 85 دقیقه ای چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، دومین کار سالور در مقام کارگردان است. او پیش از این ساکنین سرزمین سکوت را در سال 1382، دو سال زودتر از کار دومش کارگردانی کرده است. علاوه بر این، در دانه های ریز برف و کنار رودخانه دستیار اول کارگردان بوده است.

این کارنامه، برای کارگردانی که هنوز به 30 سالگی نرسیده، موفقیت قابل توجهی است. سالور، اکنون در تکاپوی ساخت فیلم سومش با نام 1359 است؛ کاری کمدی با مضمون اجتماعی و کم و بیش، جنگی.