آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
ادب و هنر
۱۹

بادی که سینمای آمریکا را تکان می دهد

گروه ادب و هنر- فیلم ضدجنگ و ضدامپریالیستی کن لوچ در آمریکا به شکل جدیدی به نمایش عمومی درمی آید تا تعداد بیشتری از تماشاگران سینما پیام ضدجنگ آن را بگیرند.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، بادی که مزرعه جو را تکان می دهد اوایل بهار آینده در آمریکا اکران عمومی می شود. شرکت مستقل فیلم سازی آی اف سی که کار توزیع فیلم را در آمریکا به عهده دارد، تصمیم گرفته همزمان با نمایش عمومی فیلم در سالن های سینما، آن را از طریق تلویزیون های کابلی هم پخش کند. این اولین بار است که یکی از فیلم های تحسین شده در جشنواره بین المللی کن به این شکل پخش عمومی می شود.مدیر شرکت آی اف سی می گوید: فیلم کن لوچ فقط یک اثر سرگرم کننده نیست. قصه فیلم یک پیام مهم اجتماعی و سیاسی در دل خودش دارد و به همین دلیل ما می خواهیم تعداد بیشتری از تماشاگران و مردم علاقه مند این پیام را بشنوند. در شرایط فعلی که رسانه ها هنوز اخبار جنگ عراق و افغانستان را در صدر خبرهای خود دارند، فیلمی مثل بادی که مزرعه جو را تکان می دهد اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

فیلم که بهار امسال نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد، قصه تجاوز نیروهای ارتش انگلیس به ایرلند و مقاومت مردم ایرلند در برابر این تجاوز را – که به تشکیل ارتش جمهوریخواه ایرلند منجر شد- به تصویر می کشد. کن لوچ در مصاحبه های مختلف به شباهت اوضاع فیلمش با حوادث عراق اشاره کرده و خواستار خروج نیروهای آمریکا و انگلیس از خاک عراق شده است.