آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۰۶۷
بورس
۲۰

پاسخ هسته ای ایران بورس های اروپا و آمریکا را رونق داد

مهر: با تاکید ایران بر ادامه مذاکرات هسته ای و شرایط مثبت تجاری در آمریکا، شاخص سهام اکثر بورس های اروپایی و آمریکایی با افزایش مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بورس لندن تنها بورس اروپایی بود که دیروز با کاهش شاخص مواجه شد و شاخص آن در سطح 5902 واحد بسته شد. در مقابل، شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 41/0 درصد رشد به 5818 واحد رسید و شاخص کک 40 در بورس پاریس نیز با رشدی 46 صدم درصدی به 5128 واحد رسید.

شاخص داوجونز اروپایی نیز با رشد 50 واحدی روبه رو شد و در پایان معاملات روز گذشته در سطح 3792 واحد بسته شد. دیروز صبح نیز بورس های آمریکا با رشد شاخص ها همراه بودند که به گفته تحلیل گران و فعالان بازار، چشم انداز مثبت و امیدوارکننده پرونده هسته ای ایران عامل رشد شاخص ها محسوب می شود.

شاخص داوجونز آمریکا با میانگین 18/0 درصد رشد مواجه شده است و شاخص بورس نزدک نیز رشدی 55 صدم درصدی را طی کرد. این رقم در بورس استاندارد اندپورز 3/0 درصد است.در همین حال، با کاهش شاخص اعتماد مصرف کننده در آلمان (بزرگترین اقتصاد اروپا) به پایین ترین سطح پنج سال اخیر، ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافت و به 28/1 دلار رسید. کارشناسان پیش بینی می کنند با روند نزولی شاخص های مالی در آلمان، ارزش یورو در برابر دلار طی چند روز آینده به روند کاهشی خود ادامه دهد.