|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه سرمايه85/6/2: عباس بهارلو: سينماي ايران عرصه هاي كار نشده بسيار دارد
magiran.com  > روزنامه سرمايه >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 657
سه شنبه دوم بهمن ماه 1386


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID4079
magiran.com > روزنامه سرمايه > شماره 257 2/6/85 > صفحه 14 (هنر) > متن
 
 


فصل پنجم  
عباس بهارلو: سينماي ايران عرصه هاي كار نشده بسيار دارد


نويسنده: مارگريت شاه نظريان


    عباس بهارلو همان مرد نام آشناي تحقيق و پژوهش در آثار سينماي ايران است. به سراغش رفتيم تا بيشتر از او بدانيم. اما او با همان روحيه پژوهشگرش معتقد بود; همه چيز به صورت كتبي بايد باشد. اين شد كه سؤال ها را نوشتيم و او پاسخ داد. عباس بهارلو متولد 1337 در آبادان است از سال 62 به طور منظم تحقيقاتش را شروع كرده است و در حوزه هاي غيرسينمايي كار تاليفي ندارد.
    
     عمده فعاليتش در دو دهه اخير شامل تاليف كتاب هاي سينمايي و همكاري با نشريات سينمايي مثل «فيلم»، «نامه فيلم خانه ملي ايران» و «صنعت سينما» بوده است. از ميان كتاب هاي منتشر شده او مي توان به چند مورد اشاره كرد از جمله ;«بررسي تاريخي نقدنويسي در سينماي ايران»، «زاويه ديد در سينماي ايران»، «تراژدي سينماي كمدي ايران»، «برداشت ناتمام»، «سينماگران ايراني: عباس كيارستمي»، «فروغ فرخ زاد و سينما»، «ساموئل خاچيكيان: يك گفت وگو»، «معرفي و نقد آثار ناصر تقوايي، معرفي و نقد فيلم هاي امير نادري»، «40 فيلم 40 نقد، 40 فيلمساز» و بالاخره كتاب هاي «فيلم شناخت ايران»- جلد اول و دوم (كه مشخصات فيلم هاي نمايش داده شده در سال هاي 1309 تا 1372 را شامل مي شود) و «دانش نامه سينماي ايران» (شامل بيوگرافي بيش از چهار هزار نـفر از دست اندركاران سينماي ايران) كتاب هاي اخير توسط _«نشر قطره» منتشر شده و همچنين در دوره هاي مختلف نويسنده گفتار متن چند برنامه تلويزيوني مثل «سينما2»، «سينما4» و «سينما1» هم بوده است.
    
    كدام كتاب ها و تاليفات خود را بيشتر دوست داريد. بيشتر برايشان زحمت كشيده ايد و بيشتر به آن ها وابسته تريد؟
    
    بـراي تاليف همه شان طبعازحمت كشيده ام، اما اولين و آخرين كتاب هايم (يعني «بررسي تاريخي نقد نويسي در سينماي ايران» و مجموعه «فيلم شناخت» ها و «دانش نامه سينماي ايران») بيشتر وقت براي تاليف شان صرف شده و حتي خودم براي كارهاي تحقيقي ام به آن ها وابسته ترم.
    
    قطعاشما براي هر كدام از آثار و تاليفات تان زمان زيادي را صرف مي كنيد، بفرماييد چقدر زمان صرف تاليف آثاري نظير «فيلم شناخت ايران» يا «دانش نامه سينماي ايران» شده و چه مشكلاتي براي تاليف اين دو كتاب داشتيد؟
    
    شانزده، هفده سال صرف جمع آوري منابع و اطلاعات و تاليف هر دو كتاب شد و طبعامشكلات فراواني سر راه بود كه به بخشي از اين مشكلات در يادداشت هاي هر دو كتاب اشاره كرده ام، اما به خصوص در مورد «فيلم شناخت ايران». حالا كه به اين يادداشت نگاه مي كنم و آن سال هاي طولاني را كه فيش برداري مي كردم به ياد مي آورم به نظرم مي رسد كه اين يادداشت و اساساهر مقدمه و توضيحي گوياي آن همه مشكلات و مرارت هايي كه تاليف اين كتاب ها به همراه داشتند، نخواهد بود. همان طور كه در يادداشت كتاب «فيلم شناخت ايران» نوشته ام به نظر من فيلم شناسي فيلم هاي سينماي ايران بايد شامل مشخصات و ملاحظات كامل فيلم ها باشد; يعني همه آن مشخصاتي كه معمولادر ابتداي پرده اول و در پاره اي موارد در پرده آخر فيلم ها ثبت است. بديهي است كه دسترسي و وانويسي كردن اين حجم از اطلاعات كار چندان ساده اي نبود. لازم است يادآوري كنم كه بسياري از تيتراژهاي فيلم ها كه در كتاب درج است از روي نوارهاي مغناطيسي پياده شده اند كه اغلب آن ها هم كيفيت بسيار بدي داشتند و وقتي هم تصوير را «فيكس» مي كردم تا اسامي را به اصطلاح راحت تر بنويسم لرزش شديد تصوير كار را دشوارتر مي كرد; اسامي افراد به راحتي قابل خواندن نبود و گاهي تصوير بايد بارها عقب و جلو مي شد تا اسامي به درستي قابل رويت شوند. دستگاه «تله سينما»ي درست و حسابي هم كه در آن سال ها نبود و اغلب فيلم ها طوري روي نوار ضبط شده بودند كه تصوير در دو طرف كادر چپ و راست ناقص بود، خلاصه كلافه كننده بود خواندن هر اسمي كه در تيتراژ فيلم ها ثبت شده بود. شما حتمامي دانيد كه وقتي در فرنگ مي خواهيد چنين كتاب هايي را فراهم بياورند همه منابع كار به صورت منظم وجود دارد; فيلم ها با كيفيت خوب در دسترس است و اغلب استوديوهاي تهيه كننده فيلم موجود هستند، در صورتي كه از آن انبوه استوديوهايي كه در فاصله سال هاي 1309 تا 1357 در ايران فعال بودند و در حدود 1200 فيلم توليد كردند حتي نام و نشاني از يكي از آن ها هم باقي نمانده است. خلاصه همه چيز دستخوش تاراج ايام شده است. بگذريم. در مورد «دانشنامه سينماي ايران» البته مشكلات كمتر بود، اما در هر حال اين كار هم مشكلات خودش را داشت، كه شايد مهم ترين آن ها عدم همكاري پاره اي از صنوف «خانه سينما» براي در اختيار نهادن مشخصات برخي از اعضايشان بود، كه طبيعتامن را ناچار مي كرد براي تهيه ساده ترين و بديهي ترين اطلاعات درباره افراد به اصطلاح دور شمسي و قمري بزنم.
    
    آيا هنگام نوشتن و تاليف و تحقيق به مخاطبان خود فكر مي كنيد، يا بيشتر اصل تحقيق و پژوهش مدنظر شماست؟
    
    سينماي ايران عرصه هاي كار نشده فراواني دارد و براي من قبل از هر چيز مهم اين است كه در كدام عرصه ها كار كمتري صورت گرفته، يا كارهاي انجام شده تا چه حدود دقيق و قابل اعتماد هستند. اما بديهي است كه همواره به مخاطب كتاب هم فكر مي كنم، چون اگر مخاطبي نباشد كه در اين كسادي بازار نشر حاضر به تهيه كتاب شود و به آن علاقه نشان دهد، چگونه مي توانم دوستان ناشرم را به انتشار كارهاي بعدي ام راضي كنم؟
    
    لطفابه عنوان يكي از محققاني كه هر كدام از كتاب هايتان يك اتفاق محسوب مي شود از مشكلات خود بگوييد، چه در عرصه تاليف و تحقيق و چه در عرصه نشر و چاپ.
    
    به بخشي از اين مشكلات كه مربوط به امر تحقيق مي شود، در يكي از سؤال هاي قبلي شما اشاراتي داشتم. مشكلات نشر هم يكي دو تا نيست و گمان مي كنم اگر پاي درد دل ناشران بنشينيد پاسخ دقيق تري داشته باشند، كه اهم آن ها هزينه هاي گران چاپ و نشر، كسادي بازار كتاب و نظاير اين هاست. اما من مي خواهم از اين فرصت استفاده كنم و به يكي از مشكلاتي اشاره كنم كه واقعاروحيه ادامه تحقيق را حتي در من هم زايل كرده است. مي دانيد كه چند سايت سينمايي در ايران فـعـال هستنـد. گـردانندگان اكثر اين سايت ها- كه اغلب با تحقيق و پژوهش نا آشـنـا هستنـد- با استفاده بي دريغ از كتاب هاي مرجع من و دوستانم براي خود و مراكز دولتي اي كه حقوق بگير آن هستند، بانك هاي اطلاعاتي راه انداخته اند و حتي در مقابل اعتراض ما، طلب كار هم هستند. ظاهراانتظار دارند بابت «سرقت هاي ادبي »شان دست مريزاد هم بشنوند. آن ها ظاهرانمي دانند كه چنين كتاب هايي با چه مرارت و صرف وقت فراواني سر و شكل مي گيرند. در دوره اي كه لوح هاي فشرده «مالتي مديا» بازار و رونق داشت، بدون اجازه ما و از حـاصل زحمات ما لوح فشرده «دايره المعارف سينماي ايران» مي ساختند و روانه بازار آشفته مي كردند و مدتي هم باب شده كه بانك هاي اطلاعاتي مربوط به سينماي ايران ايجاد مي كنند. همين جا بايد پرسيد كه چرا اين حضرات، كه برخي از آن ها وابسته به دم و دستگاه هاي غير خصوصي هم هستند، با پـولـي كـه از ديگـران سرقت مي كنند «بانك»شان را پر مي كنند؟!
    
    نمي خواهيد در اين مورد توضيح بيشتري بدهيد؟
    
    فعلابا همكاري يكي از دوستاني كه در امر وكالت و قضاوت است در حال جمع كردن اطلاعات بيشتري از اين سايت ها هستيم كه با ذكر مورد به مورد يك دعوي حقوقي را دنبال كنيم; اما همين جا مي خواهم به بخش حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- كه حتمانشريه شما به دستشان مي رسد- يادآوري كنم كه واقعاقرار نيست تجديدنظري در مفاد و مواد قانون حمايت از مؤلفان و مصنفان بكنند كه فكر مي كنم در دهه 1340 به تصويب رسيده و بخشي از مواد آن با شرايط امروز جامعه هنري و فرهنگي ما همخواني ندارد.
    
    ارزيابي شما به عنوان يكي از محققان عرصه سينما از حوزه انتشارات آثار سينمايي چيست؟ آيا گام هاي اين حوزه رو به جلو است؟ آيا مي توان منتظر دورنماي درخشاني در آينده بود؟
    
    در اين عرصه هم كتاب هاي خوب منتشر مي شود و هم كتاب هاي بد.گام هاي رو به جلويش هم چندان محسوس نيست و بعيد مي دانم كه بتوان آينده درخشاني هم براي آينده متصور بود.
    
    آيا موانع و مشكلات به آثار سينمايي برمي گردد يا اين كه مشكلات مربوط به نشر كشور به طور كلي است؟
    
    اين مشكلات به طور كلي دامن گير نشر كشور است كه طبعاپاسخ مختصر هم نمي توان به آن داد.
    
    پيشنهاد شما براي ارتباط بيشتر بين ناشران، نويسندگان و مخاطبان بالقوه چيست؟
    
    اگر فكر مي كنيد كه اين ارتباط مي تواند مشكلي از مشكلات پيش روي نشر كشور را برطرف كند، فكر مي كنم بهترين محل اين ارتـباط نمايشگاه كتاب باشد، اما من سال هاست كه پيشنهاد كرده ام دست كم سردبيران نشريات سينمايي بخش كتاب خود را فعال تر كنند و مثلابه جاي اشاره هاي مكرر به زندگي شاهرخ خان و فلان بازيگر و مراحل مختلف توليد فلان فيلم، گوشه چشمي هم به بازار نشر كتاب هاي سينمايي نشان بدهند كه متاسفانه به جز يكي دو نشريه كسي توجهي به اين مهم نشان نداده است.
    
    و در اين بين آيا نمايشگاه هاي كتاب تاثيري در جلب مخاطبان جديد دارد؟
    
    در هر حال بي تاثير نيست، به ويژه اين كه نمايشگاه هاي كتاب تاكنون فرصت مغتنمي بوده كه جامعه كتابخوان مي تواند از كم و كيف كتاب هاي منتشر شده در طول سال، به طور كلي، مطلع شود.
    
    چه راهكارهايي براي افزايش تيراژ كتاب داريد، به ويژه با توجه به افزايش روزافزون بهاي پشت جلد كتاب ها؟
    
    يكي از راهكارها،خريد كتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هيات امناي كتابخانه ها و اهداي آن به كتابخانه هاي عمومي است كه ظاهرايك سالي است كه قطع شده يا روند بسيار كندي گرفته است.
    
    به نظر شما چه اتفاق هاي مهمي مي تواند نشر كشور- به خصوص در عرصه كتاب هاي سينمايي- را متحول كند؟
    
    فعال كردن هيات امناي كتابخانه ها براي خريد كتاب در تيراژهاي 700 نسخه به بالا و فعال كردن كتابفروشي هاي شهرستان ها. همچنين اختصاص دادن امكانات تبليغ ارزان براي كتاب هاي سينمايي در تلويزيون و سينماها و حتي بيلبوردها. به جز اين ها توجه سردبيران مطبوعات به نقد و معرفي فعال تر كتاب هاي منتشر شده است.
    
    اكنون چه كتاب يا تحقيقي در دست داريد؟
    
    تاريخ عكاسي فيلم در سينماي ايران. حتمامي دانيد كه تاكنون هيچ گونه اطلاعات مدوني در اين مورد منتشر نشده است.
    
    آيا مي توان اميدوار بود كه شاهد حضور و تحقيق و پژوهش شما در حوزه هاي ديگري هم باشيم؟
    
    مسلماحوزه هايي كه در آن ها تخصص ندارم، خير.
    
    


 روزنامه سرمايه، شماره 257 به تاريخ 2/6/85، صفحه 14 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 364 بار



آثار ديگري از "مارگريت شاه نظريان"

  شايد نقاشش خجالتي بوده / نگاهي به فيلم «در دنياي تو ساعت چند است؟»
مارگريت شاه نظريان، شرق 6/5/94
مشاهده متن    
  كوتاه با بهرام بدخشاني/ گرايشم به سينماي اجتماعي و تلخ است
مارگريت شاه نظريان، سرمايه 22/8/85
مشاهده متن    
  حامد بهداد : طلبي كه من از بازيگري دارم
مارگريت شاه نظريان، سرمايه 8/7/85
مشاهده متن    
  گفت وگو با مسعود رايگان: در كافه ستاره همه اجزا با هم مرتبطند
مارگريت شاه نظريان، سرمايه 26/5/85
مشاهده متن    
  تله، پيش از جشنواره اكران مي شود
مارگريت شاه نظريان، سرمايه 22/5/85
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو ماهنامه طلوع بهداشت
متن مطالب شماره 5 (پياپي 1705)، آذر و دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است