آرشیو چهارشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۱۲۰۵
مقالات
۱۰

یک مدرس دانشگاه بریتیش کلمبیا در پنجمین نشست انجمن روان شناسی حوزه:

پیامبران و امامان از رفتار انفعالی و تهاجمی در رابطه با دیگران پرهیز می کردند

یک مدرس دانشگاه بریتیش کلمبیا در پنجمین نشست علمی انجمن روان شناسی حوزه گفت: پیامبران (ع) و امامان معصوم (ع) همیشه از رفتار انفعالی و تهاجمی در رابطه با دیگران پرهیز می نمودند و از رفتار بیانگر در برابر رفتار منفی دیگران استفاده می کردند؛ زیرا بهترین کارآیی را دارد.

به گزارش خبرنگار رسا، در پنجمین نشست علمی انجمن روان شناسی حوزه که صبح پنجشنبه با حضور گروهی از استادان و طلاب حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد، دکتر سیدمحسن فاطمی، مدرس دانشگاه بریتیش کلمبیا با اشاره به اهمیت هوش هیجانی گفت: انسان دارای دو نوع ذهن عقلانی و تجربی است و استدلال کردن فقط برذهن عقلانی تاثیر می گذارد. باید به گونه یی ارتباط برقرار کرد که استدلال بر ذهن تجربی نیز موثر باشد.

وی افزود: هنگامی که هیجان ها عارض می شود، اگر بتوانیم آن را مدیریت کنیم، موجب ایجاد مدیریت هیجان ها در کنار آگاهی هیجان ها می شود که نیازمند داشتن هوش هیجانی است.

دکتر فاطمی تصریح کرد: بهره گیری از هوش هیجانی، کارآیی بالایی را در زندگی ایجاد می نماید بویژه اگر ارتباط کلامی به همراه حرکات بدن مانند چشم و دست باشد.

وی رفتار انفعالی، تهاجمی و بیانگر را از مهمترین رفتارهای انسان نام برد و اظهار داشت: رفتار انفعالی و تهاجمی نیاز به آموزش ندارد و هوش هیجانی در بخش رفتار بیانگر سرمایه گذاری می کند؛ زیرا بهترین نوع رفتار، رفتار بیانگر است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: پیامبران (ع) و امامان معصوم (ع) همیشه از رفتار انفعالی و تهاجمی در رابطه با دیگران پرهیز می نمودند و از رفتار بیانگر در برابر رفتار منفی دیگران استفاده می کردند؛ زیرا بهترین کارآیی را دارد.

وی با تاکید بر تقویت هوش هیجانی خاطرنشان کرد: آموزه های دینی نکته های عمیقی را بیان می کند که در ارتباطات تجلی زیادی دارد و منجر به آثار اجتماعی مثبت می شود.

فاطمی در پایان متذکر شد: هوش انسان ژنتیکی است؛ ولی هوش هیجانی نیاز به آموزش صحیح دارد. هوش هیجانی مثبت، موجب آرامش و افزایش سلامت و حل بسیاری از مشکلات می گردد.

پنجمین نشست علمی انجمن روان شناسی حوزه با عنوان «هوش هیجانی» توسط دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد.