|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه سرمايه85/6/22: نماد تهران; برج آزادي يا برج ميلاد
magiran.com  > روزنامه سرمايه >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 657
سه شنبه دوم بهمن ماه 1386


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID4079
magiran.com > روزنامه سرمايه > شماره 273 22/6/85 > صفحه 13 (شهر) > متن
 
 


نماد تهران; برج آزادي يا برج ميلاد


نويسنده: آمنه شيرافكن


     اين روزها اگر بخواهي از بلنداي شهر و از ارتفاعات محدود شده به كوه، تهران را كه رفته است لاي گرد و غبار نگاه كني برج آزادي ديگر چون گذشته به چشم نـمي آيد. سازه هاي معماري نوين سربرافراشته در ميان دود و غبار پايتخت گويا ادعاي تازه اي دارند. اين كه مردم تا چند سال ديگر تهران را نه با برج آزادي كه با سازه هاي جديدتري مانند برج ميلاد مي شناسند.
    
    كارشناسان معماري اما روايت ديگري دارند. آن ها معتقدند كه ويژگي هاي آزادي و تـاريـخ تنيده در سنگ و كاشي هاي اين بنا، آن را تا ساليان سال به عنوان نماد پايتخت حفظ خواهد كرد. بـرج ايفـل كـه حالا در ميان خيلي ساختمان هاي بلندمرتبه پاريس جاي گرفته همچنان نماد اين شهر است و ذهن مخاطب در كنار تاريخ و ادبيات فرانسه همچنان ايفل را به ياد مي آورد.
    
    اما گزاره هايي كه برج آزادي را به عنوان نماد پايتخت ايران نزديك به نيم قرن مطرح كرده است نه تنها ويژگي اين اثر به عنوان يك سازه معماري است كه خـاطرات و تاريخ شكل گرفته در حواشي اين بناست.
    
    بيژن شافعي، دبير انجمن معماران ايران مي گويد: «اين كه حالا برج آزادي در تاريخ و فرهنگ شفاهي مردم ايران جايگاه ويژه اي يافته در مسايل مختلفي ريشه دارد. علاوه بر معماري و طرح ارزشمند اين بنا و تبحر معمار در طراحي و اجراي اثر، فقدان نماد شهر در تهران آن دوره يكي از دلايل اصلي بود كه موجب شد تا آزادي به عنوان نمادي بي بديل در تهران آن روزگار مطرح شود.
    
    برگزاري مسابقه اي كه در آن طرحي به عنوان نماد يك شهر مطرح شود در آن دوره ضروري به نظر مي رسيد. اگر به تصاوير و بروشورهاي تبليغاتي آن دوره نگاهي بيندازيد، خواهيد ديد كه در آن بروشورها بناهايي مانند شمس العماره و كاخ گلستان به عنوان نماد تهران به شمار مي آمدند. اما واقعيت امر اين بود كه اين بناها نمي توانستند نماد تهراني باشند كه تا چندي ديگر تبديل مي شود به يكي از شـهـرهـاي مـدرن. كـاخ گلستان و شمس العماره بناهايي كه ريشه در تاريخ دوران قاجاري داشتند، تصوري از همان دوران بودند نه تهراني كه مي رفت آموزه هاي تجدد در آن نشو و نما يابد. مدرنيته گاهي اوقات در نمادها و معماري شهر نقش مي بندد. كلان شهرها در حركتشان به سوي آموزه هاي مدرن لباسي نو بر تن مي كنند و اين ويژگي عصر جديد است.
    
    برج آزادي كه با تدبير، يك پا در سنت و يك پا در مدرنيته دارد توانست در آن دوران نقش موثري در ايجاد اين احساس مدرن در شهر داشته باشد. شافعي همچنين شرايط ويژه اقتصادي كشور را نيز در ايجاد تحول در عرصه معماري موثر مي داند و معتقد است: « بالا رفتن قيمت نفت در دهه 50 يكي ازدلايلي بود كه شرايط معماري در ايران را ارتقا داد. فعاليت معماران داخلي و خارجي وارد دور تازه اي شده بود، به گونه اي كه كنگره بين المللي معماري در ايران برگزار شد و معماران برجسته اي چون «كنزو تانگه»، «لويي كان»، «الوار آلتو» در قسمت هاي مختلف ايران پروژه هاي معماري را اجرا مي كردند.»
    
    شرايط آن موقع ايران و گام هاي نخستين به سوي مدرنيته نياز به يك نماد شهري مدرن را بيش از گذشته مورد تاكيد قرار مي داد.
    
    آزادي، تلفيقي از سنت و مدرنيته
    
    برج آزادي به شكل يك دروازه طراحي شده است. دروازه اي كه نمي توان از زير آن گذشت. برج حالتي طواف گونه دارد. آن دوران پشت تمام بليت هاي هواپيما و اتوبوس نقش برج آزادي را مي زدند و همين شد كه برج آزادي اندك اندك ميان عموم مردم به عنوان نماد شهر برگزيده شد. برج آزادي شاخصي براي دوره تمدن جديد در ايران بود.
    
    دبير انجمن معماران ايران معتقد است: «كار جالب معمار اين اثر آن بود كه با استفاده از كاربندي هاي ايراني و نقش هاي هندسي به روش مدرن و ضمنابا بهره مندي از تركيب كاشي و سنگ به شكل سنتي بتواند يك اثر ارزشمند معماري را خلق كند.»
    
    معماري اين اثر الهام گرفته از دوره ساساني و باستان و دوره اسلامي بوده و البته به شكلي كاملامدرن اجرا شده است.
    
    نماد تهران امروز
    
    حالا دوره تازه اي در حيات شهر تهران آغاز شده است. عده اي از معماران از دوران پسامدرن سخن مي گويند و به كارگيري تكنولوژي برتر به عنوان مزيت يك سازه معماري را مطرح مي كنند. در اين ميان اين كه آيا برج آزادي با مرور زمان و احداث سازه مرتفع برج ميلاد ارزش و اهميت سابق خود را از دست مي دهد، نكته ديگري است.
    
    شافعي در اين زمينه مي گويد: «برج ميلاد اگرچه در معماري ايران سازه درخور توجهي است و به دلايلي با برج آزادي متفاوت است. اما هر كدام از اين آثار داراي اهميت هستند. برج ميلاد هم قطعابا توجه به ويژگي هاي سازه اي چه در حال و چه در آينده براي پايتخت ايران نماد باصلابتي خواهد بود، اما اين موضوع اهميت برج آزادي را_تـحــت الـشعـاع قـرار نمـي دهـد. كاربري هاي متفاوت اين دو سازه دليل اصلي اين امر است. علاوه بر آن در برج آزادي به شكل پررنگ تري از عناصر سنتي و اصيل ايراني استفاده شده است اما به لحاظ آماري برج ميلاد در مرتبه قابل قبولي قرار دارد.»
    
    «مـحمـدرضا حافظي» معمار و استاديار دانشگاه شهيد بهشتي كه مسووليت طراحي پروژه برج ميلاد را برعهده دارد، از زاويه اي ديگر به اين موضوع مي نگرد. وي معتقد است: «براي طراحي سازه برج ميلاد و شناسايي چگونگي ساخت ميل ها و مناره هاي تاريخ ايران مطالعات گسترده اي انجام و با شناخت معماري اين سازه هاي كهن تلاش شد تا در طراحي برج ميلاد هندسه معماري سنتي در تلفيق با تكنولوژي و فن آوري مدرن به شكل تازه اي دست يابد.»
    
    بهره برداري مخابراتي از برج ميلاد و تبديل آن به ايستگاه مخابراتي تهران نخستين هدف احداث اين برج مرتفع است و اين در حالي است كه به مرور زمان برج ميلاد به نماد شهر تهران تبديل مي شود، بنابراين شيوه طراحي اين برج با توجه به اين دو موضوع از سوي معماران مورد توجه قرار گرفته است.
    
    اين كه برج ميلاد به گونه اي معماري كهن ايراني را به ذهن متبادر مي كند موضوعي است كه خيلي از معماران ديگر كشورها هم بر سر آن اتفاق نظر دارند و حتي كساني كه مكان دقيق استقرار برج را نمي دانستند، همگي متفق القول بر اين نكته تاكيد داشته كه در طرح اين سازه عناصر معماري شرقي مشهود است.
    
    برج ميلاد با كاربري هاي متنوع، 435 متر از سطح زمين هاي مجاور ارتفاع دارد و از اين نظر چهارمين برج مخابراتي تلويزيوني بلند جهان است و از نظر وسعت كاربري سازه راس برج، نخستين در ميان تمامي برج هاي دنيا به شمار مي آيد.
    
    اسـكندر معماري، معمار و استاد دانشگاه نيز معتقد است: «برج آزادي هـمچنان و براي ساليان آينده نماد پايتخت ايران باقي مي ماند.» به گفته وي، اگر برج آزادي اكنون نماد شهر تهران به شمار مي آيد نه به دليل تبليغات و يا برنامه هاي از پيش تعيين شده است بلكه به دليل برخورد ويژه مردم با اين برج بوده است. مردم به كنار برج مي آمدند و عكس مي گرفتند و آن ها كه از شهرستان هاي ديگر به تهران مي آمدند در بازگشت به شهرشان از سازه اي تعريف مي كردند كه شاخص بناهاي شهر تهران بود.
    
    اين روند براي برج ميلاد نيز طي مي شود، اما نيازمند گذشت زمان است تا مردم ابتدا با اين سازه جديد خو گرفته و سپس آن را به عنوان نماد جديد كلان شهر تهران به شمار آورند. با وجود اين اما جايگاه آزادي با تمام خاطرات و تاريخ به ثبت رسيده در حواشي اش بخشي از تاريخ مستند و شفاهي ماست و در آينده نيز باقي خواهد ماند.
    
    برج آزادي هنوز هم براي آن ها كه از ترمينال غرب به سمت تهران مي شتابند، يك نماد است كه مي آيند تا در كنارش عكس يادگاري بگيرند. برج ميلاد هم به عنوان سازه اي رقيب برج آزادي از بلنداي كوه ها و در لابه لاي شهر دود اندود تهران سربرافراشته و در تاريك ترين لحظه هاي شهر همچنان كورسوي اميدي است. شايد تا چند سال ديگر روي تمبر ها و بليت هاي مسافرتي و هوايي به جاي برج آزادي، تصويري از برج ميلاد نقش ببندد و شايد آزادي همچنان بتواند مخاطبان شهري خود را راضي نگه دارد. همان طور كه گلستان و شمس العماره روزگاري سمبل شهر ايران در دوران قاجار بودند و اكنون كاربري موزه اي يافته اند شايد برسد زماني كه آزادي هم با چنين واقعيتي روبه رو شود.
    
    


 روزنامه سرمايه، شماره 273 به تاريخ 22/6/85، صفحه 13 (شهر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 288 بار



آثار ديگري از "آمنه شيرافكن"

  شاكيان در كميسيون اصل 90
آمنه شيرافكن، شرق 23/3/97
مشاهده متن    
  زنان و هيئت رئيسه مجلس
آمنه شيرافكن، شرق 10/3/97
مشاهده متن    
  كنوانسيون پرمناقشه
آمنه شيرافكن، شرق 2/3/97
مشاهده متن    
  قاسم ميرزايي نيكو در گفت و گو با «شرق»: مدام بر سر احزاب و تشكل ها كوبيديم
آمنه شيرافكن، شرق 26/2/97
مشاهده متن    
  چهره ممنوع قهرمان / گله فراكسيون زنان مجلس از پخش نشدن قهرماني فوتسال بانوان صدا و سيما
آمنه شيرافكن، شرق 23/2/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه قرآن پژوهي حسنا
متن مطالب شماره 35، پاييز و زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است