|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد ملي85/6/28: رپ ايراني ، صداي اعتراض نيست
magiran.com  > روزنامه اعتماد ملي >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 996
دوشنبه بيست و ششم مردادماه



خدمات سايت




 
MGID5061
magiran.com > روزنامه اعتماد ملي > شماره 185 28/6/85 > صفحه 10 (موسيقي) > متن
 
      


چهارگاه 
رپ ايراني ، صداي اعتراض نيست
موسيقي رپ و بازتاب هاي آن در موسيقي ايران

نويسنده: رسول ترابي

مي گويند موسيقي رپ، همان روحوضي خودمان است. اما سبكي كه اين روزها به عنوان رپ شناخته و تعريف شده نوعي موسيقي است كه در واپسين سال هاي دهه 1970 در ميان جوانان شهرنشين سياهپوست آمريكا رواج و محبوبيت يافت و در شروع، گفتاري ريتميك بود كه با همراهي دو گرامافون و يك صفحه گردان كه به ساختن آهنگ هاي ريتميك مي پرداخت، اجرا مي شد.
    
    موسيقي رپ، خشم و اعتراض و حق خواهي سياهپوستان آمريكايي را در مقابل جامعه و جهاني كه در آن زندگي مي كردند در برداشت. در آخرين سال هاي دهه 1970 و آغازين سال هاي دهه هشتاد گروه هايي مثل < > police، talking heads از منابعي شگفت و غريب مانند رگه موسيقي جامائيكا، بيشتر از گذشته الهام گرفتند. رپ در دهه هاي 1980 محبوبيتي روزافزون يافت و پس از 1990 از ديگر گونه هاي موسيقي عامه پسند تاثير گرفت و توانست به عمق جامعه جهاني راه پيدا كند و فراگير شود.
    
    
    وانيلا آليس، نخستين ستاره سفيدپوست رپ بود كه پاي خوانندگان سفيدپوست را به موسيقي اعتراضي سياهان باز كرد. رپ در جامعه فعلي ايران، هر روز در حال عمومي تر شدن است. آلبوم <اسكناس> اولين آلبوم رپ فارسي بود كه دو سال قبل به بازار آمد و توانست فروش بسيار خوب و بالايي در زمان خودش داشته باشد. البته سياست هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رابطه چندان خوبي با موسيقي هايي به غيراز موسيقي اصيل و كلاسيك و پاپ ندارد و به همين دليل معدود آلبوم هايي به غير از اين نوع موسيقي ها بوده اند كه توانسته اند مجوز انتشار را از آن وزارتخانه دريافت كنند.
    
    
    به تازگي نيز چند آ لبوم موسيقي رپ از وزارت ارشاد مجوز گرفته اند، آلبوم هايي مثل آلبوم <ياس> با صداي ياسر بختياري، همان خواننده اي كه در هنگام زلزله بم آهنگي را خواند كه از تلويزيون و حتي شبكه هاي ماهواره اي چندين بار پخش شد و بسيار تاثيرگذار بود.
    
    
    در نگاهي كلي به رپ فارسي، به نظر مي رسد يكي از اصلي ترين دلايل مقبوليت نيافتن آن در سال هاي گذشته در جامعه ايراني، جدا از سياست هاي وزارت ارشاد، استفاده نامناسب اكثر خوانندگان اين نوع از موسيقي از مهمترين خاصيت آن، يعني كلام محور بودنش است. موسيقي رپ، موسيقي كلام محوري است كه از ضرب و ريتم هايي اكثرا ساده تشكيل شده و شعر و كلام در آن تعيين كننده همه چيز است. متاسفانه در اكثر موسيقي هاي سبك رپ كه به جامعه عرضه مي شوند و تمامي شان حالت زيرزميني و به تعبير ديگري غيرمجاز را دارند، تمامي آهنگ ها و حتي واژگانشان، دقيقا برگردان و - copy paste از آهنگ هاي خارجي است كه به دليل اختلاف فرهنگي جامعه ايراني و غربي، اين نوع ادبيات كلامي در جامعه ايراني، با عدم موفقيت همراه مي شود، گروه <زدبازي> اولين گروه موفقي بود كه <فحش> را وارد موسيقي ايران كرد و در گفت وگوهايش اين موضوع را افتخاري براي گروه خودشان دانست. موسيقي آنان كه اكثرا كپي آهنگ هاي مطرح خوانندگاني مثل <امينم> بود، با كلامي بر پايه فحش و تحقير طرف مقابل و در مقابله با ساير گروه هاي رپ با همان نوع ادبيات و به منظور مطرح كردن گروه خودشان به عنوان بهترين گروه رپ ايراني. گروه <زد بازي> چند سالي است كه ساكن لندن هستند. از ديگر رپ هاي مطرح ايراني، سروش لشگري است كه با اسم <هيچكس> فعاليت مي كند. موسيقي او به دليل رنگ صدايي خاص و خش دارش و همچنين شعرهاي تقريبا خوبي كه به كار مي برد، بسيار با مقبوليت مخاطبان موسيقي رپ روبرو شد، اما او هم چند وقتي است كه در چند آهنگ آخرش به سمت ادبيات خارج از آهنگ ها و شعرهاي موفقش روي آورده است. طرفداران موسيقي رپ در ايران متاسفانه از ياد برده اند كه پايه موسيقي رپ بر اعتراض و انتقاد از همه چيز و از بين بردن زشتي ها است. موسيقي رپ آمريكايي، اگر اين روزها به چنان ادبياتي رسيده كه خوانندگانش از پارتي، خوشي و كل كل هاي روزمره شان با ساير گروه ها و دوستانشان مي خوانند، به جايش در گذشته به واسطه همين نوع از موسيقي بسياري از حقوق از دست رفته و نابود شده شان را در جامعه آمريكايي زنده كرده و به دست آوردند و آهنگ هايي كه در اين روزها مي خوانند، دقيق برپايه فرهنگ و جامعه فعلي شان است كه هيچ تناسب و اشتراكي با جامعه فعلي ايران ندارد و آهنگ هايي كه اين افراد و گروه ها مي خوانند، آهنگ هايي نيست كه درجامعه داخلي ايران بتوانند مطرح و شنيده شوند و بشود آنها را در يك جمع خانوادگي و حتي دوستانه گوش كرد و لذت برد.
    
    
    چهارگاه: رپ ايراني ، صداي اعتراض نيست / موسيقي رپ و بازتاب هاي آن در موسيقي ايران رسول ترابي
    


 روزنامه اعتماد ملي، شماره 185 به تاريخ 28/6/85، صفحه 10 (موسيقي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 2275 بار
    



آثار ديگري از "رسول ترابي"

  فعلادوست ندارم خوب شوم! / با رضا صادقي در آستانه انتشار آلبوم جديدش
رسول ترابي، دنياي اقتصاد 30/9/88
مشاهده متن    
  گفت وگو با کامبيز روشن روان دبير جشنواره/ حرکت در شيب ملايم
رسول ترابي، اعتماد 5/10/86
مشاهده متن    
  وقايع نگاري موسيقي در سال 85 /تلخ و شيرين در كنار يكديگر
رسول ترابي، دنياي اقتصاد 26/12/85
مشاهده متن    
  گفت وگو با حسين زمان: سيقي من هدف دارد
رسول ترابي، دنياي اقتصاد 15/12/85
مشاهده متن    
  به كجا چنين شتابان؟ / پر فروش ترين آلبوم هاي موسيقي در ماهي كه گذشت
رسول ترابي، دنياي اقتصاد 7/12/85
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پژوهش هاي روان شناسي باليني و مشاوره
متن مطالب شماره 1 (پياپي 701)، بهار و تابستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است