|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اطلاعات85/7/2: هنر عكاسي در عرصه دفاع مقدس
magiran.com  > روزنامه اطلاعات >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 23912
پنجشنبه بيست و هفتم ارديبهشت ماه 1386


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2822
magiran.com > روزنامه اطلاعات > شماره 23734 2/7/85 > صفحه 5 (گزارش روز) > متن
 
      


هنر عكاسي در عرصه دفاع مقدس
به مناسبت گراميداشت هشت سال دفاع مقدس؛ يادآورنبردهاي پرشكوه و پايمردي و سلحشوري تاريخ ساز رزمندگان اسلام (3 )

نويسنده: حسن فرازمند


     به اين عكس دقيق تر نگاه كنيد. گرچه ممكن است براي صدمين بار باشد كه شما اين عكس را در صفحاتي ازروزنامه ها، روي جلد نشريات يا پوسترهايي بزرگ آن راهر سال در چنين روزهايي در گوشه و كنار برپايي آيين هاي گراميداشت 8 سال دفاع مقدس تماشا مي كنيد .
    
     بي شك اين عكس، يكي از معروف ترين عكس هاي جنگي است كه در كنار ديگر آثار ارزشمند عكاسان دوران دفاع مقدس به ثبت لحظات برق آساي آن دفاع تاريخي پرداختند و شايد شما بارها اين عكس را كه تبديل به يكي از معروف ترين تمبرهاي رايج كشور شده است را روي پاكت نامه اي چسبانده و در صندوق پست انداخته باشيد.شايد هم يكي از تمبرهاي گرانبهاي شما در آلبوم تمبرتان باشد .
    
     اين عكس متعلق به عكاسي به نام محمد فرنود است.او متولد 1336 در سمنان است و با مدرك ديپلم كار خودرا با مطبوعات در سال 1353 آغاز كرد، اما تقريباً هميشه تلفن همراه او خاموش است و دسترسي به وي چندان آسان نيست، وگرنه قصد يك گفتگوي گرم و صميمانه را بااو در همين صفحات داشتيم. البته پيش و پس از فرنودعكاسان بسيار ديگري هم بوده اند كه تصاوير جاودانه اي از جنگ ها و درگيري هاي داخلي و مرزي كشورمان خلق كرده و آنها را در تاريخ مطبوعات تصويري به ثبت رسانده اند. هر كدام از آنها عموماً تعداد محدودي ازعكس هاي خود را چاپ كرده اند و اكنون هر يك از آنها كه در گوشه اي به زندگي عادي خود مشغولند، در حقيقت مخزن الاسرار بزرگ و ارزنده اي از تصاوير زمان جنگ به حساب مي آيند. تعدادي از آنها البته در جريان عكاسي ازصحنه هاي نبرد به خيل شهيدان پيوستند و برخي از آنان نيز در زمره جانبازان و آزادگان قرار دارند و هرازگاهي آهي از سر حسرت مي كشند و فريم هاي چاپ نشده خودشان را در تاريكخانه هاي خلوت خود مرور مي كنند .
    
     شهيد سعيدجان بزرگي كه در تاريخ 22 تيرماه سال1381 بر اثر جراحات شيميايي به شهادت رسيد از همين قبيله تيز چشمان شكار لحظه بود كه سالهاي بعد از جنگ را به تحقيقات درباره عكاسي جنگ پرداخت و نتايج تحقيقات او دو سال پس از شهادتش، يعني در 1383 ازسوي انتشارات روايت فتح چاپ و منتشر شد. تحقيقات او در واقع اصل پايان نامه كارشناسي ارشد وي بود. او كه متولد12 اسفند 1344 در شهرري بود پس از ورود به دانشگاه هنردر رشته عكاسي در سال 1371 و پس از 4 سال به عنوان دانشجوي نمونه كشور در سال 1371 معرفي شد وسرانجام در سال 1376 كارشناسي ارشد خود در رشته عكاسي را گرفت .
    
    
    
    اولين عكس جنگ
    
    كارشناسان حرفه اي عكاسي جنگ در ايران معتقدندكه عكاسي ايران با شروع جنگ، وجهه بين المللي به خودگرفت. نخستين عكسي كه از آغاز جنگ چاپ شد، عكسي بود كه از بمباران فرودگاه مهرآباد توسط عباس فتحي عكاس روزنامه كيهان گرفته شد. بهمن جلالي عكاس بزرگ معاصر در اين باره گفته است: اين عكس فوق العاده اي است از بمباران فرودگاه مهرآباد كه دو بمب منفجر شده باستون هاي برخاسته از دود را نشان مي دهد .
    
     بهمن جلالي كه با خبرنگار مجله عكس، شماره 104،در ديماه 1374 مصاحبه كرده، خاطر نشان ساخته است كه من بار اول كه اين عكس را در مطبوعات ديدم، واقعاًحيرت كردم كه اين عكاس چگونه توانسته است خودش رابه اين سرعت به محل حادثه برساند؟ اين عكس نشان مي دهد كه قابليت هاي فيزيكي عكاس خبري با ديگرعكاسان متفاوت است . شهيد سعيدجان بزرگي در كتاب عكاسي در جنگ خود به نقل از عكاس اين عكس يعني عباس فتحي نوشته است:
    
    اولين جرقه جنگ تحميلي (كه با بمباران فرودگاه بين المللي مهرآباد آغاز شد) توسط من ثبت گرديد تا تجاوز آشكار عراق به حريم جمهوري اسلامي ايران لحظاتي بعد به سراسر جهان مخابره شود.
    
    بهمن جلالي در ادامه مصاحبه اش گفته است: زماني كه جنگ اتفاق افتاد، جامعه عكاسي ايران هيچ تجربه اي از جنگ نداشت، يعني هيچ كدام از عكاسان اصلا تا آن زمان جنگ را نديده بودند. عموما جنگ را نمي شناختند و حتي يك عكس از جنگ هم نگرفته بودند. آنها اگر موفقيتي به دست آوردند، واقعا براثر ممارست و حضور مداومشان در جبهه ها بود كه توانستند اين عكس ها را بگيرند.
    
    به عقيده بهمن جلالي، عكاسان ايراني اگر به جبهه رفته اند خودشان رفته اند و كسي آنها را به زور به جبهه نفرستاده است. او مي گويد:
    
    اگر يك فرد بيست و دو ساله با يك دوربين به جبهه رفته و اين عكس ها را گرفته، نه كسي عكس هايش را اديت كرده و نه كسي كمكش كرده است ونه كسي او را رشد داده است و هرآنچه به دست آورده است، به حق مي توانم بگويم كه بسيار با ارزش و شايسته است.
    
    به عقيده بهمن جلالي، عكس هاي گرفته شده از جنگ با وجود تمام بي تجربگي ها، چيزي كمتر از عكس هاي خوب در جنگ هاي دنيا ندارد و اگر اين عكس ها در دنيا كم مطرح شده و نشناخته باقي مانده اند، اين مشكل متوجه بخش ديگري از جامعه است. هر كدام از اين عكاسان كه اين عكس ها را گرفته اند اگر در هر يك از خبرگزاري هاي دنيا كار مي كردند و ماموريت داشتند و اين عكس ها را مي گرفتند، مطمئنا الان از نظر آنها، عكاسان بسيار معتبري محسوب مي شدند.
    
    
    
    چهره هاي ماندگار عكاسي جنگ
    
    هيچ گاه نمي توان بهترين عكس زمان جنگ و بهترين عكاس آن را انتخاب كرد، زيرا تاكنون بسياري از فريم هاي گرفته شده توسط عكاسان عرضه نشده و در آرشيو هاي خصوصي خودشان ضبط و نگهداري مي شود. شايد آنها قصد دارند نسل هاي بعدي را با عكس هايي (كه تاكنون فرصت انتشار آنها را نيافته اند يا فرصت مناسبي براي چاپ كردن آنها نبوده است) از رازها و صحنه هاي دلخراش جنگ تحميلي باخبر سازند. شايد هم منتظر گذشت زمان هستند تا ارزش هاي واقعي اين عكس ها را بهتر تعيين كند.
    
    تعداد اين گونه عكاسان كم نيستند و در كتاب ها و بيوگرافي نامه هايي كه از سوي دستگاههاي فرهنگي نظامي كشورمان تدوين شده به نام بسياري از اين عكاسان برمي خوريم. در كتاب حماسه مقاومت كه در سال 1368 توسط معاونت فرهنگي و تبليغات ستاد فرماندهي كل قوا منتشر شد، نام و عناوين اين عكاسان در زمينه جنگ به ثبت رسيده است.
    
    ابراهيم شاطري (خبرگزاري جمهوري اسلامي) محمد رازدشت، رحيم صادقلو (سپاه)، عربعلي هاشمي (خبرگزاري جمهوري اسلامي)، عزيرالله نعيمي (صدا و سيما)، محسن شانديز (خبرگزاري جمهوري اسلامي)، محسن شمس، محمود گل محمدي، كامران جبرئيلي، اميرقلي نخعي (خبرگزاري جمهوري اسلامي)، اباصلت بيات (وزارت فرهنگ و ارشاد)، منوچهر قلمچي (روزنامه اطلاعات)، حميدرضا مقيمي (كيهان)، كمال الدين شاهرخ(سپاه)، احمد نصيرپور(كيهان) علي فريدوني (خبرگزاري جمهوري اسلامي) جمشيد بايرامي (جهاد)، احسان رجبي (بسيج سپاه)، علي رهبر (ستاد تبليغات جنگ)، مهرزاد ارشدي (جهاد سازندگي)، احمد نباء كاشاني (سپاه)، حسين بازمانده (كميته انقلاب)، سيف الله ياوند طاهري (ستاد تبليغات جنگ)، عليرضا فرزين (آزاد)، سبحان قلي كهنباني (خبرگزاري جمهوري اسلامي)، محمد اسلامي راد (صدا و سيما)، محمود بدرفر (سپاه)، محمدحسين خوشنواز (سپاه)، مصطفي نظر (سپاه) محمود ظهيرالديني (خبرگزاري)، محمد كريميان (خبرگزاري)، خسرو وركاني (روزنامه جمهوري اسلامي)، مهدي جمشيدي (دانشكده صدا و سيما)، احمد ناطقي (خبرگزاري)، كاوه كاظمي (مطبوعات خارجي)، محمد نوروزي (كيهان)، غلامرضا دادبين، كاظم اخوان (خبرگزاري جمهوري اسلامي)، محمدرضا مرادآبادي (مطبوعات خارجي)، سعيد صادقي (روزنامه جمهوري اسلامي)، محمد صياد (مطبوعات خارجي)، اسماعيل داوري، (ارتش)، ساسان مؤيدي (مجله سروش)، بهمن جلالي (آزاد)، عليقلي (آزاد)، محمود كلاري (آزاد)، اميرعلي جواديان (سازمان تبليغات اسلامي)، علي عبيري (روزنامه اطلاعات)، علي زينعلي (روزنامه كيهان)، مهدي مُنعم (بنياد جانبازان)، بهرام محمدي فر (روزنامه جمهوري اسلامي) داريوش گودرزي كيا (خبرگزاري جمهوري اسلامي)، سيف الله صمديان (خبرگزاري جمهوري اسلامي)، سياوش حبيب اللهي (روزنامه كيهان)، محمود عبدالحسيني(مجله پيام انقلاب، سپاه)، محمدرضا خوش اقبال (سپاه)، حسين حيدري (سپاه)، علي كاوه (روزنامه اطلاعات)، كاوه گلستان (مطبوعات خارجي)، جاسم غضبان پور (ارتش) مسعود زنده روح كرماني (ارتش)، عليرضا عابدي (روزنامه جمهوري اسلامي)، ساسان افسوسي (آزاد)، محسن راستاني (آزاد)، ناصر افراسيابي (سپاه)، حميدرضا نجف زاده (كيهان) و قدير چين جو (كيهان).
    
    با اين حال، فهرست اعلام شده در كتاب حماسه مقاومت كه در كنار هر يك از آنها يك بيوگرافي كوتاه و يك فريم از آثارشان در جنگ به چاپ رسيده است، نمي تواند فهرست كامل عكاسان جنگ باشد. چرا كه اسامي مطرح عكاساني چون ابوطالب امام (مجله سروش)، مرتضي خاكي، منوچهر قلمچي، محمود حاج محمدي و علي غفاري شيرازي (روزنامه اطلاعات)، محسن مخملباف (حوزه)، جهانگير رزمي و منصور خدادادي و علي آذرنيا (روزنامه اطلاعات) و بسياري ديگر در اين فهرست به چشم نمي خورد.
    
    
    
     آلبوم هاي جنگ
    
    چاپ آلبوم عكس درباره جنگ از همان نخستين سال جنگ در كشور آغاز شد. شايد بتوان آلبوم "آبادان كه مي جنگد" را نخستين آلبوم عكس زمان جنگ برشمرد.
    
    اين كتاب حاصل سه مسافرت جنگي بهمن جلالي است كه در فاصله آذر تا بهمن 1359 فرصت حضور در جبهه ها را يافت. او كه آن روزها هم يكي از عكاسان معبتر كشور بود و در مجله سروش (تماشاي سابق) فعاليت مي كرد، بيشتر دوست داشت به صورت آزاد به جبهه ها برود. حاصل اين سفرها صدها فريم عكس صشد كه تنها 60 فريم آن را در اين كتاب در سال 1360 توسط انتشارات زمينه منتشر كرد. بعد از آن، آلبوم عكس هاي "آئينه جنگ" بود كه در خرداد 1360 و در زمان برگزاري كنفرانس بين المللي بررسي تجاوزات رژيم عراق عليه ايران توسط مسئولان همين كنفرانس به چاپ رسيد كه در آن 177 قطعه عكس سياه و سفيد از عكاسان جبهه هاي جنگ گنجانده شده بود.
    
    انتشارات سروش بعداز آن باز هم دست به كار توليد كتاب ديگري در زمينه عكاسي جنگ شد و آلبوم جنگي معروف"انا فتحنا..." را در سال 1362 در سه جلد راهي بازار كتاب كرد كه خيلي سريع جزو كتاب هاي پرفروش و كمياب درآمد،آلبوم اول آن شامل 56 عكس از عمليات ثامن الائمه و طريق القدس (60 تا61) و جلد دوم آن نيز داراي 73 عكس از عمليات فتح المبين، بيت المقدس، رمضان، مسلم بن عقيل، محرم و والفجر مقدماتي (62 61) بود.
    
     در جلد سوم هم 56 عكس از عمليات والفجر يك، دو، سه و چهار چاپ شده بود.
    
    شهيد سعيدجان بزرگي در مجموعه تحقيقاتي خود فهرست تقريباً كاملي را از آلبوم هاي منتشر شده جنگ آورده است كه از جمله آنها مي توان به اين آلبوم ها اشاره كرد: ايلام...، حديث پايمردي (استانداري ايلام)؛ ايلام؛ سروي كه ايستاد (جهاددانشگاهي) از خاك تا افلاك (كنگره بزرگداشت شهداي كرمان و سيستان و بلوچستان)؛ انقلاب نور (4جلد، وزارت ارشاد)، به سوي نور (سپاه پاسداران)؛ پاكبازان عرصه عشق (نيروي هوايي ارتش)؛ پنجاه روز از جنگ (سروش)؛ تلاشي در تصوير فرهنگ جبهه (ستاد تبليغات جنگ)؛ تصويررهايي (ستاد آزادگان) جنگ؛ در گزارش از جنگ عراق (آلفرد يعقوب زاده كاوه گلستان)؛ جلوه هاي ايثار (جهادسازندگي)؛ جنگ تحميلي 6جلد (ستاد تبليغات جنگ)؛ چهره هاي جنگ (آلفرد يعقوب زاده)؛ راهيان نور (سروش)؛ حلبچه (سروش)؛ خرمشهر (سروش)؛ در خون شكفت خرمشهر (وزارت ارشاد)؛ دفاع عاشقانه (روزنامه جمهوري اسلامي)؛ روايت فتح (وزارت ارشاد)؛ رويشي در سپيده (دفتر امور مناطق بازسازي جنگ)؛ زندگي دوباره (حوزه هنري)؛ زندگي... جنگ (كامران جبرئيلي)؛ سپاه محمد(ص) (وزارت ارشاد، سوره)؛ جنگ و تصوير (سازمان تبليغات)؛ سوسنگرد (ستاد بازسازي جنگ)؛ شهرهاي مظلوم ما (خبرگزاري جمهوري اسلامي)؛ كودك، ايمان، رهايي (هواپيمايي ملي ايران)؛ لااله الالله (تبليغات و فرهنگ)؛ هويزه... شهر شهيد (وزارت ارشاد).
    
    
    
    
    
    
    


 روزنامه اطلاعات، شماره 23734 به تاريخ 2/7/85، صفحه 5 (گزارش روز)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 556 بار
    



آثار ديگري از " حسن فرازمند "

  گاهشمار
حسن فرازمند، دنياي اقتصاد 9/4/95
مشاهده متن    
  گاهشمار
حسن فرازمند، دنياي اقتصاد 10/3/95
مشاهده متن    
  گاهشمار
حسن فرازمند، دنياي اقتصاد 1/3/95
مشاهده متن    
  توطئه هاي انيس الدوله عليه راه آهن / خبرنگاري كه مي خواست در ايران راه آهن احداث كند(3)
حسن فرازمند، دنياي اقتصاد 6/2/95
مشاهده متن    
  اين پادزهر 90ساله! / نگاهي به چگونگي راه اندازي موسسه سرم سازي رازي
حسن فرازمند، دنياي اقتصاد 16/12/94
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو فصلنامه نقد كتاب ادبيات و هنر
متن مطالب شماره 1-2، بهار و تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است