آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۴۵
نوسواد
۱۱
سخن هفته

ولادت امام دوم شیعیان

امام حسن مجتبی(ع) فرمودند:

"خداوند متعال، ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عده ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می بینند."

سالار بانوان فاطمه ی زهرا(س)، دوازدهمین بهار زندگی را پشت سر می گذاشت که نور وجود نخستین فرزند گرانقدرش حسن(ع) را در وجود خویش احساس کردند.

در همان روزها برای پیامبر اکرم(ص) سفری پیش آمد و وقتی که ایشان در سفر بودند، نخستین فرزند خانه نور، در روز پانزدهم رمضان در سال سوم هجری دیده به جهان گشودند.

وقتی که پیامبر اکرم(ص) از سفر بازگشتند، نوزاد نور را نزد ایشان بردند و آن حضرت پس از آنکه او را در آغوش گرفتند، پوشش زرد را از روی ایشان برداشتند و پوشش سفیدی را به ایشان پیچیدند؛ سپس پرسیدند: نامش را چه انتخاب کرده اید؟

امیرمؤمنان(ع) فرمودند: ما هرگز در انتخاب نام فرزندمان بر شما پیشی نمی گیریم.

پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: من هم بر پروردگار بزرگ خویش پیشی نمی گیرم.

درست در این لحظات بود که آفریدگار هستی به فرشته وحی پیام داد که نزد پیامبر اکرم(ص) برو و ضمن تقدیم سلام و درود و صمیمانه ترین تبریک ها به او بگو که، علی برای شما، مانند هارون برای موسی است. به همین دلیل، نام فرزند هارون را بر فرزند علی انتخاب کن.

فرشته ی وحی به دستور خدا فرود آمد و پیام وحی را به پیامبر رسانید.

رسول خدا(ص) پرسیدند: نام او چه بود؟

فرشته ی وحی گفت: او شبیر نام داشت.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: من به زبان عربی سخن می گویم.

فرشته ی وحی گفت: نام او را حسن انتخاب بفرمایید.

به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) نام آن پاره ماه را حسن گذاشتند. در گوش راستشان اذان گفتند و در گوش چپ ایشان، نام و یاد خدا را به زبان آوردند و اقامه خواندند.

شهین افتخاری

سالروز تولد امام حسن مجتبی(ع) را به عموم شیعیان تبریک می گوییم.