آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۰۷۹
بورس
۹
لحظه به لحظه با نوسانات بازار

باما شاخص را نجات نداد

رضا معظمی

شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته باوجود بازگشایی نماد باما به افت خود ادامه داد که این امر به کاهش 14 واحدی شاخص منجر شد.

در بازار دیروز شاخص آغازی منفی داشت. تلاش برای جمع آوری صف فروش ساختمان ایران با تاثیر منفی 47/1 واحدی بر شاخص کل به همراه تشکیل صف فروش برای گل گهر با تاثیر منفی 6/1 واحد و خرید بخشی از صف فروش سایپا موجب شد تا شاخص در نیم ساعت اول بازار به 6/6 واحد افت برسد. این افت دقایقی بعد تشدید شد. خرید بخشی از صف فروش نماد چادرملو با تاثیر منفی 3/2 واحد، افت قیمت ایران خودرو با تاثیر 4/1 واحد و افزایش تاثیر نماد سرمایه گذاری ساختمان ایران موجب شد شاخص به 10 واحد افت در ساعت 9 و 52 دقیقه برسد. بازار در ساعت 9 و 26 دقیقه شاهد جابه جایی یک بلوک 6میلیون سهمی در نرخ 4هزار و 36ریال بود. در ساعت 10 و 57 دقیقه تلاش برای جمع آوری صف فروش صدرا موجب شد تا این نماد 4/1 واحد بر شاخص تاثیر منفی بگذارد. این تاثیر منفی در شرایطی ثبت شد که بازگشایی نماد باما با 6/8 واحد و عرضه سنگین سهام پتروشیمی اراک با تاثیر 87/4 واحد به کمک شاخص آمدند، اما این کمک راه به جایی نبرد به ویژه آنکه تلاش برای جمع آوری کامل صف فروش چادرملو و پتروشیمی خارک تاثیرات منفی این دو نماد را به ترتیب 8/5 و 9/2 واحد رساند که در نهایت افت 7/5 واحدی شاخص را در پایان ساعت دوم معاملات رقم زد.

در ساعت 11 و 38 دقیقه بازار شاهد نقل و انتقال یک بلوک 09/2میلیون سهمی تراکتورسازی در نرخ 7هزار و 175ریال بود. این نماد در ساعت 12 و 19 دقیقه نیز جابه جایی یک بلوک دیگر 7/2میلیون سهمی را در نرخ 7هزار و 175ریال شاهد شد.

در نهایت شاخص دیروز به رغم تاثیر مثبت بازگشایی نماد باما به دلیل تلاش در جهت جمع آوری صف های فروش از بازار با کارنامه ای منفی به کار خود پایان داد. یک واحد تاثیر منفی جمع آوری بخشی از صف فروش سرمایه گذاری معادن و فلزات و 4/1 واحد تاثیر منفی جمع آوری کامل صف فروش سرمایه گذاری پتروشیمی در آستانه برگزاری مجمع این شرکت موجب شد تا شاخص با ثبت 1/14 واحد افت، کارنامه ای منفی در کل هفته سوم مهر ماه بر جای گذارد. هفته ای که در مجموع 3/24 واحد افت شاخص را شاهد بود.